Burn rate startups

Wat is een acceptabele burn rate voor jouw startup?

Een van de belangrijkste factoren bij het wel of niet slagen van een startup is een acceptabele burn rate. Elke financiering is uiteindelijk eindig. De burn rate geeft inzicht in het toekomstig financiële plaatje van jouw startende onderneming. Maar ook voor het krijgen van nieuwe investeringen is het onmisbaar. Elke investeerder wil weten hoe de uitgaven drukken op de begroting en de burn rate is de manier om dit inzichtelijk te maken. Maar hoe bepaal je nou wat een acceptabele burn rate is voor jouw startup of onderneming?

Wat is de burn rate?

Eerst maar eens duidelijk hebben wat het begrip eigenlijk inhoudt. De burn rate staat voor de snelheid waarmee jouw start up of beginnende onderneming het geld verbruikt (letterlijk verbrandingssnelheid) dat in de onderneming zit. Vaak wordt dit uitgedrukt in een bedrag dat de onderneming maandelijks verbruikt.

Deze ratio wordt veelal bij startups en beginnende ondernemingen gebruikt, omdat deze ondernemingen vaak nog geen of weinig omzet genereren, maar wel kosten hebben. Het allerbelangrijkst wat jij als ondernemer dan wilt weten is hoelang je vooruit kunt voordat je op zoek moet naar een (nieuwe) investeerder.

Bruto burn rate

De bruto burn rate is alleen gebaseerd op de kosten van de start up. Dit bereken je door alle operationele kosten bij elkaar op te tellen en te delen door de cash. Je moet hierbij denken aan vaste lasten als loon en huur maar ook aan eenmalige investeringen.

Het beste is om de kosten van een aantal maanden (bijv. 3) bij elkaar op te tellen en vervolgens te delen door het aantal maanden. Dat gemiddelde aan kosten per maand is jouw bruto burn rate. Je houdt hierbij geen rekening met omzet of winst. Het zegt dus alleen iets over de kosten van jouw onderneming.

Netto burn rate

Bij het berekenen van de netto burn rate houd je wel rekening met de omzet. De netto burn rate bereken je door de maandelijkse kosten die je zojuist hebt berekend te verminderen met de inkomsten. Waarschijnlijk heb je als start up nog niet voldoende inkomsten om al jouw kosten te dekken. De kosten die netto overblijven per maand is de netto burn rate. Op deze manier weet je precies hoeveel je verliest per maand. Aan de hand daarvan kan je de cash runway bepalen. De cash runway geeft aan hoe lang je met de huidige kasstromen kan overleven. 

Voorbeeld burnrate

In bovenstaand voorbeeld zie je dat het bedrag wat binnenkomt (4500 euro) minder is dan het bedrag wat het bedrijf verlaat (5100 euro). Met andere woorden: de netto burnrate is -600 euro. Als je dit bedrag (-600 euro) afzet tegen het saldo op je bankrekening (2400 euro) heeft je start-up dus nog 4 maanden ‘te leven’. Tijd voor een actieplan! 

PS: Bovenstaand voorbeeld is natuurlijk wel een hele simplistische weergave van de werkelijkheid. Het gaat er van uit dat alle omzet en kosten ook in precies die maand worden ontvangen / betaald en er dus geen debiteuren/crediteuren zijn.

Waar moet je rekening mee houden bij het berekenen van de burn rate?

De berekening van de burn rate is niet zo ingewikkeld, maar het is wel belangrijk dat je goed op een rijtje hebt wat de kosten zijn van jouw onderneming. Alleen dan kan je goed duidelijk krijgen wat de cash runway van jouw business is. Zorg er dus voor dat je weet wat er binnenkomt en wat er weer uit gaat. Eén van de manieren om dit te doen is door het opstellen van een liquiditeitsprognose.

Over welke periode je een liquiditeitsprognose moet opstellen? Stel een gedetailleerd plan op voor het komende kwartaal, net iets minder detail voor het komende jaar en een prognose op de langere termijn (1 – 5 jaar) waarin je werkt met verschillende scenario’s. Je kunt immers niet alles voorspellen. 

Liquiditeitsprognose

De liquiditeitsprognose stel je op aan de hand van jouw inkomsten en uitgaven. Kijk goed naar de inkomsten van het afgelopen jaar en bedenk hoe dit het komend jaar gaat zijn. Hier volgen wat concrete tips:

Bereken je inkomsten en vraag jezelf het volgende af:

  • Is een stabiele groei realistisch?
  • Welke factoren kunnen een negatief effect hebben op de omzet?
  • Welke omzet is ‘gegarandeerd’? Zijn er bepaalde contracten al getekend of waarvan je weet dat ze sowieso verlengd gaan worden en welke nieuwe klanten zitten in de pijplijn? Of haal je nu veel omzet uit een aantal contracten die gaan aflopen?
  • Hoeveel kun je überhaupt afzetten? Kan de productiecapaciteit van jouw onderneming wel de omzetgroei aan die je verwacht? 

 

Bereken je uitgaven en vraag jezelf  het volgende af:

Personeelplan

  • Hoeveel mensen ga je aannemen en wat tarief hiervoor? Heb je bepaalde specialisten nodig om echt te kunnen schalen zoals technische mensen om een app te bouwen? Lever je een service of ben je een tech start-up waarin er veel ontwikkelt moet worden? Veel start-ups nemen eerst stagiaires aan, maar op een gegeven moment heb je daar niet meer genoeg aan en dat moet je meenemen in je budget en dus in je cashflow.
  • Hoe ga je om met je huidige personeel. Wil je ze behouden en een salarisverhoging geven of een bonus? 

 

Operationele kosten

  • Hoe gaan de kosten stijgen met de groeiende inkomsten. Blijven je operationele kosten constant of stijgen ze mee? Als je veel mensen gaat aannemen, past iedereen dan nog in de huidige bedrijfsruimte of heb je een grotere (lees duurdere) plek nodig? Leg verbanden tussen de omzet en de kosten. 
  • Kijk eens terug op je bankrekening wat je werkelijk hebt uitgegeven. Verwacht je deze uitgaven in de toekomst ook?
  • Bouw een buffer in voor onvoorziene kosten. Maak deze buffer niet al te groot, je wil immers niet dat het een vergaarbak wordt van kosten waarvan je totaal niet meer weet wat het was. 

 

Grote investeringen 

  • Wat voor grote investeringen heb je op de planning staan. Heb je bijvoorbeeld een food startup en maak je drankjes of een vegetarische burger? Wil je verder efficiënter worden en een machine om te verpakken? Neem deze kosten mee in je liquiditeitsbegroting. 

 

Aan de slag met het opstellen van de liquiditeitsbegroting?
3 extra tips voor in de praktijk

 

  • Je kunt niet alles 100% voorspellen. Werk daarom met verschillende scenario’s qua omzet en kosten en draai aan de verschillende inputknoppen, zoals prijs en hoeveelheid. Het begrip ‘scenariodenken’ betekent eigenlijk dat je rekening moet houden met een laag, midden en hoog groeipercentage van 5 – 10 – 20%. Zorg dat je bij het meest pessimistische percentage nog veilig zit.
  • Richt de begroting specifiek op jouw business. Als je bijvoorbeeld veel seizoensfluctuatie hebt en vooral verkoopt in de zomermaanden, dan moet je ook zorgen dat je de wintermaanden doorkomt.
  • Vergeet de btw niet! De btw over de inkomsten -/- btw over de inkopen en kosten (let hierbij goed op of het in NL is of buitenland) draag je per kwartaal of betaal je per kwartaal. Maak je winst en ben je een B.V.? Denk dan ook aan de vennootschapsbelasting. Ben je nog een eenmanszaak, verdiep je dan in de inkomstenbelasting. 

Aan de hand van alle inkomsten en uitgavenposten stel je dus een liquiditeitsbegroting op. Met de liquiditeitsbegroting wordt duidelijk hoeveel geld er het komende jaar op jouw rekening staat. Meer info over de liquiditeitsbegroting kan je hier vinden.

De netto burn rate en de runway berekenen

Nu je de inkomsten en de uitgaven duidelijk op een rijtje hebt kan je de netto burn rate berekenen en aan de hand daarvan de runway.

Stel dat je de prognose hebt opgesteld voor een kwartaal. Je deelt dan het totaal aantal kosten door drie (drie maanden in een kwartaal), zodat je weet wat de gemiddelde kosten per maand zijn. Aan de inkomstenkant doe je hetzelfde: inkomsten per kwartaal gedeeld door 3. Trek de inkomsten per maand af van de uitgaven per maand en je weet de netto burn rate per maand. 

Daarmee kunnen we vervolgens de runway uitrekenen. De runway is de hoeveelheid cash dat je in huis hebt, gedeeld door de netto burn rate. De uitkomst vertelt jou hoeveel maanden de onderneming kan overleven voordat het opnieuw een investering nodig heeft. De hoeveelheid maanden die je vooruit kan zonder investering wordt de runway genoemd.

Hier kan je een handige burn rate calculator vinden.

Waarom is de burn rate zo belangrijk?

  • Voor jezelf

Het is voornamelijk voor jezelf en jouw onderneming een enorm belangrijke ratio. Met de netto burn rate en de daarmee uitgerekende runway, weet je precies wat je per maand verliest en hoe lang je dat nog zou kunnen ‘volhouden’ zonder extern geld. Maar het zorgt er ook voor dat je kritisch blijft kijken naar de kosten. Op het moment dat je ziet dat de burn rate te hoog is en de daarbij behorende runway te kort is, zul je moeten snijden in de uitgavenkant of de inkomsten moeten verhogen. Zo simpel is het. 

Het berekenen van de burn rate voor jouw startup geeft je vooral een hoop inzicht. Je krijgt inzichtelijk wanneer een kritiek moment zich voordoet zodat je daarop kan inspelen. Je kan er niet pas achterkomen dat je bijna door je cash heen bent als het te laat is. Als je extern groeikapitaal moet aantrekken, dan is dat een proces waar je tijdig mee moet beginnen. Maar ook tijdelijke kritieke momenten worden zo gesignaleerd.

Zie je een tijdelijk liquiditeitsprobleem? Ga het niet uit de weg, maar denk aan tijdelijke oplossingen zoals bijvoorbeeld factoring, betalen in meer termijnen etc. Communicatie is key.

  • Voor investeerders

Het berekenen van de burn rate voor jouw startup is ook belangrijk voor eventuele nieuwe investeerders. Investeerders willen namelijk weten hoeveel geld je maandelijks uitgeeft. Niet alleen voor de vraag of ze gaan investeren maar ook hoeveel ze gaan investeren.

Bij een burn rate van €100.000 is een investering van €1.200.000 helemaal niet gek. Je kan met deze investering namelijk 12 maanden vooruit. Maar heb jij een burn rate voor jouw startup van €10.000 en je vraagt een investering van €1.200.000 dan heb je heel wat uit te leggen. Sowieso wil een investeerder vooral weten waar je dat geld aan gaat uitgeven. Kortom: een goed bedrijfsplan is key.

  • Startups

De burn rate is met name interessant voor start-ups en beginnende ondernemingen. Deze bedrijven draaien vaak voor lange tijd weinig omzet maar hebben wel te maken met hoge kosten. Je wilt dan weten hoe lang je het uit kan zingen voordat de onderneming winst moet gaan draaien of op zoek moet naar een nieuwe investeerder. De runway geeft een beeld van hoe lang je vooruit kan met het geld dat je opgehaald hebt. 

Burn rate start-up

Wat is de juiste burn rate voor jouw startup?

Helaas maar waar, de juiste burn rate bestaat niet. Dit is voor elke startup of beginnende onderneming anders. Het is namelijk afhankelijk van veel verschillende factoren. De ene startup kan binnen een aantal jaar winstgevend draaien en de andere start up is na 15 jaar nog steeds jaarlijks zoekende naar investeerders. Overigens moet je je dan wel afvragen of jouw bedrijfsidee genoeg kwaliteit heeft om echt te gaan groeien.

Of een bepaalde burn rate ‘gevaarlijk’ is, is ook afhankelijk van hoe makkelijk jouw onderneming aan nieuwe investeerders komt. Meestal zul je voor het vinden van nieuwe investeringen wel 9 tot 12 maanden moeten uittrekken. Zorg er dus in ieder geval voor dat jouw runway langer is dan dat het duurt voordat je nieuwe investeerders hebt aangetrokken. 

4 Tips om de Burn rate te verlagen

  1. Meten is weten: maak inzichtelijk wat de burn rate en de runway is. Onderdeel daarvan is dat je goed op de hoogte bent van alle kosten. Zo zorg je ervoor dat je op tijd eventueel overbodige kosten overboord kan gooien. Weet waar de verhoging van de kosten vandaan komt, staan hier ook stijgende inkomsten tegenover? Blijf hier kritisch naar kijken. Kijk regelmatig terug op jouw bankrekening en wees kritisch naar de vaste kosten.
  2. Heb je te maken met stijgende personeelskosten? Kijk met een frisse blik naar jouw personeelsbestand, het zou goed kunnen dat daar winst te behalen valt. Bedrijven zijn vaak terughoudend in het selecteren van personeel. Zeker bij een startup verschilt de behoefte aan personeel per moment. Denk ook aan het inhuren van stagiaires en trainees.
  3. Ga opzoek naar manieren om op korte termijn meer omzet te genereren. Marketing is het instrument bij uitstek om binnen zeer korte termijn een hogere omzet te draaien. Maar let op: marketing kost ook geld én zonder goede strategie kan het je ook een hoop geld kosten.
  4. Verkoop van overbodige activa. Heb je nog wel die derde bedrijfsbus nodig? Verkoop ervan levert je niet alleen eenmalig geld op maar scheelt ook weer in de vaste lasten wat de burn rate omlaag brengt.

Misschien ook interessant
Abonnementen als verdienmodel. Is jouw onderneming daar klaar voor?

Het aanbieden van abonnementen als verdienmodel wordt steeds populairder. Waar het tien jaar geleden vooral een verdienmodel was voor bijvoorbeeld Verder lezen

De optimale bestelhoeveelheid bepalen. Hoe doe je dat?

Er komt veel kijken bij voorraadbeheer, zoals wij in de blog over voorraadbeheer al hebben uitgelegd . Eén van de dingen Verder lezen

Geen reactie's

Geef een reactie