startfase ondernemerschap

Wanneer ben je uit de startfase als ondernemer?

Je wilt niet weten hoevaak ik de volgende uitspraken voorbij hoor komen: ‘Straks wordt het makkelijker want dan ben ik uit de startfase.’ of ‘Deze investering ga ik doen als ik wat verder ben’. Vaak denken ondernemers dat het straks allemaal makkelijker wordt, want dan zijn ze geen starter meer. Maar wanneer ben je dan uit de startfase als ondernemer? Of begint de startfase eigenlijk elke keer weer opnieuw, als je een nieuwe fase met je bedrijf ingaat? In deze blog behandel ik de fases die je doorgaat in het ondernemerschap.

Onderstaande fases berusten niet op feiten. Het is puur mijn visie op de verschillende fasen in het ondernemerschap. Wanneer ben je uit de startfase als ondernemer?

Lees ook: Hoe hoog moet mijn buffer zijn als zzp’er?

 

startfase als ondernemer

 

Fase 1: Bedenken en DOEN

Fase 1: je zit nog in de startfase als ondernemer. Als je begint met ondernemen, heb je vaak een visie waar je in gelooft. Je eerste investeringen zijn daarom vaak ‘durfgeld’. Je durft te geloven in jouw concept en daarom schakel je hulp in. Dit kan in verschillende vormen: een coach of een expert met vakkennis op het gebied waar jij dat nodig hebt.

Qua financiën zorg je ervoor dat jouw administratie goed is ingericht. Het liefst investeer je meteen in een boekhoudprogramma wat met je kan doorgroeien. Als jij een dienstverlener bent met een online product, dan is Moneybird* coach soms ook durfgeld.

*met deze code kun je Moneybird gratis 120 dagen proberen  

Fase 2: Expansie en klanten

Het grootste gedeelte van jouw tijd en budget gaat naar marketing en sales. Je hebt immers klanten nodig en je moet je bereik uitbreiden. Het hebben van betalende klanten is ook meteen een fantastische manier om jouw producten of diensten nog beter te maken. Vraag dus regelmatig om feedback en verbeterpunten. Als je fans maakt van je eerste klanten, zijn ze ambassadeurs voor de rest van hun leven en brengen ze weer nieuwe klanten aan. 

Qua financiën is het belangrijk om een financieel plan te hebben waar je je verwachte marketinguitgaven inzet, zodat je zeker weet dat je voldoende cash overhoudt voor je vaste lasten en om nieuwe inkopen te doen. Daarnaast is het in deze fase ook belangrijk om te blijven monitoren wat de cijfers rondom marketing zijn, deze te interpreteren op jouw bedrijf én dit te blijven bijsturen. Je bedrijf enkel aansturen op aannames is gevaarlijk. Bereken dus altijd welk marketingkanaal welk percentage aan omzet heeft opgeleverd, in plaats van alles op één hoop te gooien. Heb je advertenties op Facebook, deel je op straat flyers uit of maak je gebruik van je organische bereik op Instagram? Dit zijn allemaal marketingkanalen waarvan je de uitkomst goed wil bijhouden. 

Fase 3: Bijschaven, optimaliseren, automatiseren en uitbesteden

De volgende fase is het bijschaven, optimaliseren, automatiseren en uitbesteden van taken. Het fundament van je bedrijf staat er namelijk al, je kunt nu kijken waar je kan gaan professionaliseren. Hierbij is het ontzettend belangrijk om te kijken naar de feedback van je klanten en je niet te laten leiden door wat jij denkt en vindt. Kijk naar data en cijfers, vaak zit je namelijk zelf te ‘diep’ in je onderneming om objectief te zijn in de keuzes die jij maakt.

Het begin van professionaliseren begint vaak door alle aanwezige processen in je bedrijf uit te schrijven. Mijn tip is om hier zo snel mogelijk mee te beginnen, ook als je net begint. Dit zorgt voor duidelijkheid en overzicht. Het uitschrijven van de processen dwingt je om na te denken over hoe jouw bedrijf is uitgebouwd.

  • Denk je vanuit het oogpunt van de klant?
  • Is alle informatie helder?
  • Snappen alle klanten wat je bedoelt of haken veel bijna-toch-niet klanten nog af door een gebrek aan informatie of omdat ze te lang moeten wachten?
  • Daarnaast is het belangrijk om helder te hebben welke stappen jij zet, welke processen geoptimaliseerd kunnen worden en hoe je bepaalde dingen kunt automatiseren. Dit zorgt voor helderheid en maakt het in de toekomst makkelijker om bijvoorbeeld nieuwe mensen in te werken.

Daarnaast is het belangrijk om helder te hebben welke stappen jij zet, welke processen geoptimaliseerd kunnen worden en hoe je bepaalde dingen kunt automatiseren. Dit zorgt voor helderheid en maakt het in de toekomst makkelijker om bijvoorbeeld nieuwe mensen in te werken.

Je hebt dus in kaart gebracht wat jou veel werk kost en wat je wil uitbesteden. Qua financiën zorg je voor zoveel mogelijk automatiseringen, er is in deze fase geen tijd meer voor handmatige handelingen. Als je steeds meer gaat werken met een team, wil je ervoor zorgen dat ook deze teamleden bepaalde financiële doelen hebben of met een budget werken.
Verder komen er in deze fase ook steeds investeringen van grotere bedragen op je pad. Hierbij is je mindset over geld verdienen weer belangrijk en ook je inzicht om met vol vertrouwen afgewogen beslissingen te maken. Het kan in deze fase zijn dat je een expert wil inschakelen voor je financiën omdat je zelf blinde vlekken hebt gekregen. 

Fase 4: Schalen (lijkt weer op fase 1) 

Wanneer je bedrijf eindelijk weer in een rustiger vaarwater zit, is het alweer tijd voor de volgende fase. In deze fase denk je na over waar je met je bedrijf heen wilt. Wil je jouw productaanbod verbreden en dus iets nieuws toevoegen? Of is de internationale markt jouw volgende stap of wil je een samenwerking aangaan? Of wil je in plaats van inkopen, het product zelf gaan produceren?

Je begint met deze vragen eigenlijk weer ‘opnieuw’, met als doel om uiteindelijk je bedrijf te kunnen opschalen. Het grote voordeel is dat je ondertussen al een hoop voorkennis hebt. Het betreft vaak een grote investering. Qua financiën is het handig om een scenario-analyse te maken. Je werkt dan met verschillende mogelijke uitkomsten (matig, gemiddeld en goed) om te bepalen of de investering een goed idee is. Maar als je dan eenmaal de knoop hebt doorgehakt, dan is het een kwestie van monitoren en blijven bijsturen.

Fase 5: Stick and stay

Afhankelijk van jouw behoeften kun je fase 4 ook (tijdelijk) overslaan. Misschien vind je het wel even goed en geniet je van hoe jouw bedrijf loopt. Het grootste risico is dat de omgeving, externe omstandigheden, de concurrent en de behoefte van de klant wel verandert. Je moet dus altijd op een bepaald niveau blijven innoveren en meebewegen met de markt.

Qua financiën is het belangrijk om trends (ontwikkelingen) te blijven monitoren. Want neemt eigenlijk de vraag naar product A langzaam af en product B langzaam toe, dan kan het handig zijn om jouw koker van mensen, middelen en investeringen meer op B te gaan zetten.

Wanneer ben je dan uit de startfase als ondernemer?

Als je deze fasen in een andere vorm volgt, bijvoorbeeld teveel blijven schaven (zelfs zonder validatie) of meteen schalen (geen cash om goed te schalen of niet gevalideerd), dan kan het allemaal veel lastiger worden om te groeien. Soms kan de startfase als ondernemer lang duren, soms moet je bijvoorbeeld nog uitzoeken hoe je aan klanten komt.

Onthoud goed: new level = new devil. Dit wil niet zeggen dat je niet moet willen groeien, maar dat je vooral je bewust moet zijn van de nieuwe uitdagingen die een volgend level met zich meebrengt. Je moet blijven investeren om te kunnen groeien, niet alleen in het begin.

In welke fase jouw bedrijf ook zit, onthoud goed, grip op je cijfers = grip op je droombusiness. En grip hebben op je cijfers is het onmisbare fundament in het bouwen van een winstgevend en financieel sterk bedrijf. Benieuwd naar nog meer tips om meer grip te krijgen op je cijfers en winstgevend te ondernemen? Download dan nu mijn gratis e-book.

[activecampaign form=9]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie