15 redenen waarom jij jouw omzetdoel niet behaalt

Het onderwerp van deze blog klinkt wat pessimistisch. Ik snap het, we willen vooral redenen, tools en tips zodat jij je omzetdoel WEL gaat behalen. Maar geloof me, als jij de onderstaande 15 fouten niet maakt, gaat het je lukken en is het tijd voor een feestje. 🙂

Lees ook: Hoeveel omzet moet je draaien voor jouw droomsalaris?

Maar over welke valkuilen heb ik het dan?

1: Je hebt geen omzetdoel

Nu denk je misschien: ja duh, Marissa. Maar heel eerlijk. Je bent niet de eerste zonder omzetdoel. Want “Ja ik ben pas net begonnen.”, of “Ik weet niet hoe het gaat lopen.” Klopt, dat weten we nooit 100% en elke bedrijfsfase (opstarten, opschalen, mensen aannemen, een nieuw product) is een nieuw begin. Geen reden dus om geen doel te hebben als je het mij vraagt.

Het hebben van een omzetdoel vergelijk ik ook weleens met de roadtrip naar een leuke vakantieplaats of een feestje (oh jeetje, wat een dagdromen). Als je gaat rijden naar ‘een leuke bestemming’ en je weet niet waar het is, dan is de kans dat je nooit aankomt groot. De weg zelf kan fantastisch zijn (muziekje op, snackjes mee, goede verhalen), maar als je daarna van iedereen over de echte vakantie hoort, kan je best wel balen. Je wil het echte feest niet missen. Heb jij een omzetdoel?

2: Je omzetdoel is uit de lucht gegrepen

Heb jij echt goed nagedacht over jouw omzetdoel, of is het eigenlijk uit de lucht gegrepen? Heb jij een 100K doel omdat het wel lekker klinkt en je het overal op social media ziet? Lees dan ook even de blog die ik laatst heb geschreven. Als het uit de lucht is gegrepen en je hebt geen idee of het realistisch is of hoe je daar kan komen, werkt dat niet écht motiverend. Eerder verlammend.

3: Je omzetdoel is een leeg doel

Een tikkeltje in lijn met reden 2. Maar als je niet weet waarom je een bepaald omzetdoel zou willen halen is, het stellen van een doel ook maar nattevingerwerk. Je moet een bepaalde feeling met je doel hebben. Als je bijvoorbeeld weet dat je uit je bedrijf 3000 euro elke maand moet halen voor je gezin en het onderhoud, en je bekijkt vervolgens welke kosten je hebt. Dan voelt je omzetdoel ineens veel meer als een focuspunt. Maar ook als je bepaalde investeringen wil doen en dat deels wil financieren uit je omzet, heb je wel een omzetdoel nodig. 🙂

4: Je hebt teveel doelen

Als sommige ondernemers ineens het ‘spel der doelen’ ontdekken kunnen ze weleens all in gaan. En hoewel all in gaan over het algemeen heel goed en positief is, vergelijk ik dit weleens met een voetbalveld. Als je op een voetbalveld 10 doelen heb staan, dan wil de ene speler graag in doel 1 scoren en de andere speler in doel 2. Zo kan het ook met jouw bedrijf zijn (yes, zelfs als je geen personeel hebt). Als je je én focust op je omzet, én op het maken van een nieuw product, én op meer bereik, én je wil even wat meer tijd voor zelfontwikkeling of privé. Tja, waar ga je dan in scoren?

Dit doet me trouwens ook heel erg denken aan het potje ‘flessenvoetbal’ wat mijn neefjes speelden afgelopen week en waar ik even ging kijken. Iedereen heeft een fles met water, en je moet die van elkaar om trappen met de bal. Er was een jongetje die in het midden stond met de bal en had 5 geweldige scoreopties. Hij twijfelde, stagneerde, wist het even niet meer en deed niks. Zonde, want ik weet zeker als hij één target fles had gehad, het absoluut was gelukt. Durven kiezen dus. 🙂

5: Je gelooft je eigen omzetdoel niet

Tuurlijk, ik geloof erin dat jij een miljoen kan (gaan) verdienen, wat je ook doet. Er mag echt wel een stretch in zitten, en ik bemoedig het van alle kanten aan om een spannend omzetdoel te hebben waar je spannende stappen voor moet zetten. Maar je moet wel je eigen omzetdoel geloven. Je moet het voelen. Je moet denken: oh yes… hiervoor moet ik strategische stappen zetten, maar ik kan het.

Wat je kan doen als jij je eigen omzetdoel nu niet gelooft?

  • Je neemt kleinere stapjes. Weet je, de schildpad wint de race. Nergens staat dat je van 0 naar 10K moet groeien in 1 week.
  • Je gaat je meer verbinden met je doel. Klinkt zweverig, werkt wel. Schrijf het dagelijks op en zeg het hardop.
  • Je maakt een plan waardoor je met eigen ogen gaat zien dat de acties die je ervoor moet nemen haalbaar zijn, en dus ook het doel.

6: Je durft geen spannende keuzes te maken

Het mooie aan het ondernemerschap is dat je zelf je doelen mag bepalen. En dus ook wat je daarvoor moet doen. Kijk, als je 10K per jaar wil omzetten heb je misschien niet eens een website nodig. Je hoeft dan echt niet elke dag zichtbaar te zijn of een super specifieke focusniche hebben. Maar als jij wél een “Oh wow echt!?” omzetdoel hebt, dan moet je daar ook spannende keuzes voor maken. Denk aan het verhogen van je prijzen, durven investeren in groei en marketing, online zichtbaar zijn en vooral nee durven zeggen bij alles wat niet in je plan past.

7: Je weet niet hoeveel producten/diensten je moet verkopen voor je omzetdoel

Als ik je nu on the spot vraag hoeveel producten of diensten je moet verkopen voor jouw omzetdoel, heb je dan een antwoord? Met 1 product/dienst is het misschien nog wel te overzien, maar wat als je veel verschillende dingen verkoopt? En qua omzet lukt het dan vaak nog wel. Maar probeer ook deze vraag eens te beantwoorden: “Hoeveel producten moet ik verkopen voor mijn winstdoel?”

Niet direct een antwoord of vooral geen idee hoe je aan het antwoord moet komen? Dan is het tijd voor actie. Het is namelijk heerlijk om op een gegeven moment het ‘cijfermatige’ van je omzetdoel te halen en gewoon te weten hoeveel items je moet verkopen. Werkt een stuk overzichtelijker. 🙂

8: Je hebt geen actieplan.

Want weten wat je ervoor moet doen (de vorige stap) is leuk, maar je hebt wel concrete acties nodig. En daarom is het nou zo cool aan dat een omzetdoel echt van JOU is (en dus niet uit de lucht gegrepen of leeg). Hoe groter het omzetdoel, hoe strategischer het plan moet zijn, en hoe meer bold moves je moet maken en keuzes moet maken. Als jij jouw omzetdoel vertaalt in acties per dag (netwerken, spreken, oude klanten benaderen, masterclasses, podcasts, adverteren, social media posts, etc.), weet ik zeker dat je kan gaat vliegen.

9: Je bent er niet dagelijks mee bezig.

Je hebt je omzetdoel misschien ergens aan het begin van de maand gesteld. Of wellicht ergens eind december voor het hele jaar. Maar daarna vergeet je het weer. Aan het eind denk je: oh ja, dat doel. Oepsie. Ben er dagelijks mee bezig. Houd feeling met het getal. Schrijf het op, werk aan je mindset, en houd ook gedurende de maand bij waar je staat. Zo kun je nog goed bijsturen. Zelf werk ik met mijn klanten in een doelendashboard. Dan zie je het in één oogopslag.

10: Je breekt het niet op in kleine stukjes

Als jij 100K wil omzetten in een jaar en je denkt: yeheesss let’s go, maar je bekijkt niet wat je dan per week zou moeten doen, dan is het zo’n ver-van-je-bed-show dat de kans op niet slagen groter is.

11: Je kijkt naar het NU in plaats van waar je naartoe wil.

We zijn vaak geneigd te denken in de huidige opbouw van producten en verdienmodellen. Maar als jouw omzetdoel een sprong is ten opzichte van wat je nu draait, moet jouw business waarschijnlijk ook veranderen. Is het tijd voor een nieuw of extra verdienmodel? Kan je productaanbod strategischer? Kan je de verkoop optimaliseren?

12: Je vraagt niet de juiste feedback.

Laat ik je even uit de utopie halen dat je met één keer een doel en een plan opstellen in 1 rechte lijn alles behaalt. Alles loopt altijd anders. Vraag daarom feedback aan je bedrijf. Geen feedback aan een vriendin die zegt: “Oh ja leuk, mooie Instafoto’s zag ik.” of “Oh ja ik zag je ads, gaat goed hè?” Maar echte feedback WAAR je omzet vandaan komt en waar je kunt bijsturen. Vraag feedback aan de cijfers van jouw bedrijf. Kijk echt naar je cijfers. Waar komt je omzet vandaan? Welke producten lopen wel en niet goed? Waar gaat je tijd heen? Hoe effectief is je marketingcampagne? Feedback vragen aan je cijfers is “Zie niet wat je denkt te zien, maar zie wat er is.”

13: Je verlamt in onvoorziene omstandigheden

Hè bah, ondernemen is soms net een golfslagbad. Alles loopt altijd anders en ook zonder corona, ziektes en écht erge dingen zijn er altijd onvoorziene omstandigheden. Dit is ook één van de redenen dat ik in mijn programma, The Money Making Impact School, een hele module besteed aan ondernemen in onvoorziene omstandigheden. Wat kan er wel? Hoe kan je bijsturen? Moet je naar een ander product? Een andere doelgroep? Het anders verkopen?

14: Jouw omzetdoel is altijd maar een stijgende lijn

Herken jij dit? Het is altijd maar een stijgende lijn. Elke maand moet het meer en meer zijn. Je vraagt jezelf soms af wanneer het stopt. Weet dat het niet elke maand meer hoeft te zijn. Daarom werk ik zelf ook met thema’s. Als ik in het thema ‘sales’ zit, is mijn omzetdoel een stuk hoger dan wanneer ik in het thema ‘producten creëren’ zit. Oh ja, en bij geen enkel thema staan je sales helemaal stil natuurlijk.

15: Vertrouwen hebben en genieten

Hoeft geen verdere uitleg. Ik zou het super leuk vinden als je me wil laten weten in welke van de 15 valkuilen jij nog stiekem loopt en of je al weet hoe je dit wil gaan oplossen?

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?