Meet omzet out-of-the-box

Je omzet verhogen dankzij deze 4 methodes

Meer omzet? Zó doe je dat!

Gegarandeerd meer omzet: klinkt dat niet als muziek in je oren? Als ik met ondernemers spreek over omzet, wil 99% eigenlijk altijd meer. Maar hoe kom je dan tot meer omzet? Er zijn 101 manieren om je omzet te verhogen, in deze blog heb ik de 4 algemene manieren opgenoemd waarmee je dit kunt doen. Je omzet verhogen komt in de basis neer op 4 principes. Ga de volgende 4 opties af, en wie weet kom je tot nieuwe inzichten!

Lees ookHoe hoog moet mijn buffer zijn als zzp’er?

1. Met je huidige producten op de bestaande markt

Optie 1 is je huidige producten op de bestaande markt verkopen. Dit betekent dat je alles al ontwikkeld hebt, je hebt je doelgroep en product al helder. De focus bij deze optie ligt op promoten. Je hebt namelijk alles al klaar voor de verkoop, mensen moeten alleen nog weten wat jij te bieden hebt.

Hiervoor is het belangrijk om een marketing en sales plan te maken, met bijbehorend budget. Welke kanalen wil je gaan inzetten en wat is daarvoor nodig? Wat is eigenlijk je ‘succeskoker’ van mensen en middelen? Ga je iemand inhuren voor de marketing of doe je het zelf? Heb je tools en programma’s nodig?

Voorbeeld: je hebt al een tijdje een webshop in hondenaccessoires, maar omdat je wil dat je omzet verhoogt, is het belangrijk om veel meer aan promotie te gaan doen. Hierdoor komt jouw webshop bij veel meer mensen onder de aandacht. Een veelgebruikte optie is Facebook-advertenties. 

2. Met nieuwe producten op de bestaande markt

Bij optie 2 heb je je doelgroep al, maar je introduceert een nieuw product op deze bestaande markt. Op deze manier kun je je omzet verhogen, door aan je bestaande doelgroep een nieuw product te bieden. Let er goed op dat dit een voor jou bestaande markt is. Het is belangrijk dat jij veel van deze markt weet, je weet al wat ze willen en waar de pijn en verlangens liggen. Daarnaast is het belangrijk dat je al veel gegevens hebt van deze doelgroep, zoals e-mailadressen, vaste klanten en gasten.

Voorbeeld: je hebt een schoonheidssalon en je kent je doelgroep door en door. Tot nu toe bood je alleen schoonheidsbehandelingen aan, nu wil je een cursus aan je aanbod toevoegen: ‘hoe shape je je eigen wenkbrauwen zodat je nog steeds goed voor de dag komt?’

 

Omzet verhogen

 

3. Met je huidige producten op een nieuwe markt

Optie 3 bestaat uit je huidige producten aan een nieuwe markt verkopen. Je kunt je omzet op deze manier verhogen door je aanbod aan simpelweg meer afnemers te verkopen. Het voordeel is dat je geen nieuw product hoeft te ontwikkelen, de focus ligt op nieuwe markten ontdekken. Welke markt sluit aan bij jouw product? Welke acties moet je daarvoor verrichten? Wie moet je contacten?

Voorbeeld 1: jij hebt een fantastisch lekker biertje, maar nu de horeca dicht is, ga je andere opties af: kun je je biertje kwijt in de supermarkt, retail branche of is online verkopen misschien een idee?

Voorbeeld 2: je verkoopt nu cursussen aan zzp’ers over hoe ze Instagramstories kunnen inzetten, nu wil je je ook gaan richten op de MKB-bedrijven, door je vlogcursussen aan hen aan te bieden. Met behulp van jouw cursussen kunnen ze werken aan een betere band met hun doelgroep.

4. Met nieuwe producten op een nieuwe markt

De laatste optie voor het verhogen van je omzet, optie 4, is het introduceren van een nieuw product in een nieuwe markt. Soms zijn onvoorziene omstandigheden (hallo Corona, waardoor sommige bedrijven totaal op hun gat liggen) de ultieme aanleiding om eens goed na te denken over wat je nu echt met je bedrijf wilt. Wil je wel hetzelfde product blijven aanbieden? Hoe zou het zijn als je iets totaal nieuws gaat ontwikkelen voor een doelgroep die je ook nog niet kent? Alle lessen die je al hebt geleerd kun je meenemen, zo begin je nooit helemaal opnieuw. Het is slim om meteen goed na te denken over het zetten van prijzen en het juiste verdienmodel. Je kunt je omzet verhogen door met dit nieuwe product in deze nieuwe markt op 

Voorbeeld: je werkt nu als kapper maar je wilt liever websites bouwen. Of in plaats van een koffiezaak wil je je gaan richten op een webshop in sieraden. Beide keren ga je een nieuw aanbod aanbieden aan een totaal nieuwe doelgroep. 

Je omzet verhogen: zo doe je dat dus!

In deze blog heb ik je 4 inzichten gegeven waarmee je gegarandeerd je omzet kunt verhogen. Natuurlijk is het belangrijk om deze verschillende inzichten op jouw bedrijf en situatie toe te passen, zodat je iets aanpakt wat bij je past.

Weten hoe je je omzet kunt verhogen voor jouw onderneming is slechts één van de punten van meer inzicht krijgen en grip hebben op je cijfers. En grip hebben op je cijfers is het onmisbare fundament in het bouwen van een winstgevend en financieel sterk bedrijf. Benieuwd naar nog meer tips om meer grip te krijgen op je cijfers en winstgevend te ondernemen? Download dan nu mijn gratis e-book.

Geen reactie's

Geef een reactie