een team opzetten

Mini blog: een team opzetten, hoe werkt dat financieel?

Een droom van vele ondernemers: een eigen team opbouwen! Je bent een tijd geleden begonnen met ondernemen omdat je graag vrijheid wilde, omdat je een probleem wilde oplossen of misschien wel een combinatie van beide. Vaak zie ik voorbij komen dat ondernemers op den duur graag een team willen opbouwen, zodat ze hun bedrijf kunnen laten groeien om nóg meer impact te maken. Hartstikke goed natuurlijk, maar wat komt er financieel allemaal kijken bij het opzetten van een team? Dat behandel ik in deze blog.

Ik heb hier eerder een gastblog over geschreven, deze kun je hier lezen. In deze blog zal ik de key take-aways met je bespreken. Wil je alles hierover lezen? Lees dan zeker de hele blog op de website van Hoestartikeenteam.nl.

1. Bepaal het type contract

Wanneer je een team wilt opzetten, is het verstandig om te kijken naar het type contract dat je iemand wilt aanbieden. Dit hangt natuurlijk af van het soort werk dat je wilt uitbesteden, de fase van je bedrijf en het te verwachte toekomstplaatje. Ga je voor freelancers, medewerkers in vaste dienst of voor stagiaires?

2. Bepaal de vaste kosten van een werknemer

Voor een werknemer zijn eigenlijk alleen het brutoloon en het nettoloon van belang. Als werkgever heb je echter met nog meer kosten te maken, zoals 8% vakantiegeld, premies, pensioen en bonussen. Al deze bedragen horen allemaal bij de vaste kosten van een werknemer.

3. Zijn er verborgen kosten bij een freelancer?

Een freelancer factureert vanuit zijn of haar bedrijf. Je spreekt vaak een prijs exclusief btw af, houd er dus rekening mee dat je de btw aan het einde van een opdracht wel moet betalen. Dit kun je tijdens je kwartaalaangifte uiteraard terugvragen. Daarnaast is het belangrijk om met een freelancer duidelijke afspraken te maken rondom de uren per maand.

4. Vergeet de bijkomende kosten niet

Of je nu een freelancer, vaste medewerker of stagiair in dienst neemt, diegene moet ingewerkt worden. Dit kost vaak tijd en soms ook geld, als bijvoorbeeld een softwarepakket geïnstalleerd moet worden. Houd hier dus ook rekening mee.

5. Ken de pieken in de salarisuitbetaling

Weet op welke dag jij het salaris uitbetaalt en weet ook wanneer de jaarlijkse pieken zijn, zoals uitbetaling van het vakantiegeld en bonussen. Let er bij freelancers op dat je ook de btw betaalt, welke je bij je kwartaalaangifte natuurlijk kunt terugvragen. De pieken en dalen in jouw banksaldo kun je goed in de gaten houden met een liquiditeitsoverzicht. 

6. Ken de bijkomende regels (en houd je eraan)

Zodra je medewerkers aanneemt, komen er een heleboel regels bij kijken. Zo bestaan er voor een hoop beroepen de CAO, welke leidend is. Wist je dat je boetes kunt krijgen als je bijvoorbeeld het salaris te laat uitbetaalt? Zo heeft elk CAO specifieke regels waar je je echt aan wilt houden.

Lees ook: Hoe neem je je eerste personeel aan?

7. Blijf evalueren

Evalueer eens in de zoveel tijd hoe het gaat. Voor freelancers die inmiddels bijna een halve week voor je werken, kan het misschien voordeliger zijn om ze een contract aan te bieden. Daarnaast wil je bijna afgestudeerde stagiaires, die goed bevallen, misschien wel een contract aanbieden, voordat ze ergens anders een baan hebben gevonden.

8. Houd je medewerkers (meer dan) tevreden

Vaste medewerkers vormen de motor van je bedrijf. Gemotiveerde en tevreden medewerkers zijn minder ziek, doen beter werk en houden de werksfeer goed. Kijk dus ook regelmatig naar beloningen en complimenten.

9. Snelle koop is duurkoop

Kwaliteit en expertise kost geld, realiseer je dit ook. Een snelle koop en voor de eerste de beste gaan, resulteert vaak in resultaten tegen je verwachting in.

10. Het opzetten van een team: een klein klusje?

Een team opzetten is zeker geen klein klusje. Soms kan het lucratief zijn om een expert of een aparte manager aan te nemen, die hier zicht op houdt. Evalueer ook regelmatig of het team goed functioneert of dat je misschien iemand moet laten gaan.

Weten hoe je financieel gezien een team opzet is slechts één van de punten van meer inzicht krijgen en grip hebben op je cijfers. En grip hebben op je cijfers is het onmisbare fundament in het bouwen van een winstgevend en financieel sterk bedrijf. Benieuwd naar nog meer tips om meer grip te krijgen op je cijfers en winstgevend te ondernemen? Schrijf je in voor mijn gratis Money Monday en ontvang elke maandag een steengoede financiële tip in jouw mailbox. 

[activecampaign form=3]

 

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie