fbpx
Investeer een keer de podcast

Interview – Abel Bijlsma – Co-host podcast ‘Investeer een keer’

De podcast ‘Investeer een keer’ wordt gehost door Abel Bijlsma en Scott van den Berg. Deze podcast biedt een podium voor kapitaalzoekende ondernemers om hun bedrijfsplan te pitchen tegenover de luisteraars die bestaan uit venture capitalists, investeerders en natuurlijk de rest van Nederland. Want ook als je geen extern groeikapitaal zoekt óf wil investeren zit deze podcast boordevol inspiratie voor ondernemers. Ik sprak Abel Bijlsma, co-host van de podcast en eigenaar van zijn eigen ondernemingen Sloft Verhuur en The Sandwich Bar, waarvan binnenkort de tweede en derde vestiging worden geopend.  

Van idee naar podcast: hoe is ‘Investeer een keer’ begonnen?

Abel vertelt: “Ik ben de podcast samen begonnen met Scott. Scott en ik kennen elkaar van onze studies en hebben samen gestudeerd in Boekarest, Kaapstad en ook in Amsterdam. Tijdens onze bachelor Business Administration hebben we ons al gefocust op het ondernemerschap en specifiek op start-ups en scale-ups. Die interesse was er dus al lang. Een paar maanden geleden hadden we een gesprek over het populaire tv-programma Dragons’ Den. Ondanks de interessante insteek heeft het programma wat haken en ogen.”

De drie dingen die Abel en Scott opvielen waren:

  • 50% van de deals die in het tv-programma Dragons’ Den gesloten worden gaan uiteindelijk helemaal niet door
  • Je ziet maar een paar start-ups
  • Vanuit de start-up gedacht is het programma eigenlijk te ‘traag’. Als het programma een half jaar later wordt uitgezonden is het eigenlijk al te laat. Of je hebt al een investeerder gevonden of je bestaat niet meer. 

Podcast als ‘de eerste drie kopjes koffie’ met de investeerder

Hartstikke zonde natuurlijk, Abel en Scott zagen hier veel ruimte voor verbetering. Daarom gingen ze aan de slag met een podcast en ‘Investeer een keer’ werd geboren. Met een podcast als medium gaat alles veel sneller. In de podcast pitchen ondernemers hun idee en de investeerders kunnen meteen beslissen: hier wil ik meer van weten of niet. Je zou de podcast kunnen vergelijken met ‘de eerste drie kopjes koffie’ die ondernemers normaal drinken met de investeerder. Deze worden weggenomen en zo kan het investeringsproces worden versneld.

Wanneer we Abel vragen om dit uit te leggen, kan hij daar kort en krachtig over zijn: “Als een investeerder geïnteresseerd is heeft hij al informatie over het business model en kan er, bij wijze van spreken, meteen over de due diligence gesproken worden. Daarnaast duurt een traditionele 1-op-1 meeting, als je elkaar al hebt gevonden, tussen een ondernemer en een investeerder al vaak een uur. Nu luisteren investeerders in 1 uur naar 3 pitches. Efficiënter kan bijna niet.”

I

Het verdienmodel van ‘Investeer een keer’

De podcast gaat dus over ondernemers die op zoek zijn naar investeerders voor hun start-up. Dat gaat over geld verdienen, maar hoe doen Abel en Scott dit met de podcast? “Wij zijn de podcast vooral begonnen uit plezier, passie voor het ondernemerschap en omdat het goed is voor ons netwerk. We hadden nog geen business model toen we begonnen. Zo zie ik het ondernemen sowieso: eerst meer eens bewijzen dat je waarde toevoegt, voordat je geld vraagt. Nu we zien dat het een succes is en we hebben bewezen dat we waarde toevoegen zijn we daar wel mee bezig. We zijn bezig om een structuur uit te denken dat investeerders moeten betalen om als eerste de beste pitches te mogen horen. Het pitchen zal wel altijd gratis blijven.”

Iedere investeerder krijgt op voorkeur afleveringen toegestuurd

“Wij hebben een hoop investeerders in ons netwerk en in ons CRM-systeem. Afhankelijk van de ingevulde voorkeuren van een investeerder krijg je wel of niet een aflevering van ‘Investeer een keer’ toegestuurd. En natuurlijk kunnen alle investeerders, ook nieuwe investeerders, de podcast luisteren via alle streamingsdiensten. De bereidwilligheid om mee te doen aan beide kanten is groot. Het kost niets en kan alleen maar opleveren.”

Het belangrijkste aan de start-up is een vet idee.

“We richten ons ook niet zozeer op start-ups in een bepaalde niche of met een bepaalde innovatieve of duurzame focus. Het moet vooral een vet idee zijn!” Eén van de start-ups op de wishlist van Abel staat is Bucqle. En voor de rest? “Zonder arrogant te zijn: we krijgen bijna alle start-ups in de podcast die we willen.” Overigens doen ze weinig tot niet aan factchecking, want uiteindelijk ligt die verantwoordelijkheid bij de investeerders. Er is nu wel een minimale omzet ingesteld of we vragen de start-ups naar andere milestones waaruit een kans van slagen blijkt zoals PR aandacht, het winnen van awards of bijvoorbeeld veel (nog) niet betalende gebruikers. “Maar we controleren niet de belastingaangiften of echt de cijfers. Het is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de investeerders om te bepalen met wie zij in zee gaan”. Abel en Scott maken het proces eenvoudiger, maar het blijft een serieuze business. Abel vertelt: “Als start-up heb je alleen jezelf ermee als je niet de waarheid vertelt of alles mooier laat zijn dan de werkelijkheid.”

 

De investeringsdroom van Abel

“Ik kan volmondig JA zeggen op de vraag of ik een investeringsdroom heb. Zodra ik meer eigen geld heb wil ik meer gaan investeren in start-ups. Het helpen van jonge gasten met een goed idee en ze actief helpen om groter te groeien lijkt me super. Scott is hier al wat actiever mee bezig en beheert een eigen investeringsfonds. Daarnaast helpt Scott start-ups, met zijn bedrijf Straise, start-ups met het ophalen van funding door hun pitches te maken en te verspreiden onder VC’s. 

 

Tip van Abel voor start-ups: wees ook een goede onderneming zonder marketingmachine

“Als start-up moet je vooral durven. Durven om fouten te maken en durven om een keer keihard op je bek te gaan. Ik zie veel technische start-ups met een fantastische idee. Maar de kennis van de Lean start-up Methode ontbreekt. Het is typisch de technische ondernemer die veel te lang blijft hangen in het finetunen van een specifieke feature. Eigenlijk zou elke ondernemer een idee veel eerder in de markt moeten zetten. Een prototype bouwen, het proberen en luisteren naar de feedback. Als er geen behoefte is ook prima, weer wat geleerd. Want van een bedrijf wat niet gaat vliegen leer je nog meer dan van een winstgevend bedrijf. Daarin moet je dan ook lessen durven trekken.

Neem bijvoorbeeld Suitsupply, een bedrijf in herenkleding. Ze hebben een miljoenenomzet, maar maken ook al een paar jaar dik verlies. Je kunt wel allemaal geld in marketing pompen, maar je moet wel bestaansrecht kunnen valideren aan een goed product zonder marketingmachine.”

Zorg als start-up voor de juiste product-market-fit 

Maar dat was niet het enige dat Abel wil meegeven: “Verder moet je als startup enorm goed weten in wat voor investeringsklimaat je zit. Als je in Nederland een funding wil ophalen kom je er niet met enkel een goed idee en een paar geïnteresseerde gebruikers. In Nederland is het echt cruciaal dat de juiste product-market-fit  aanwezig is voordat je financiering gaat ophalen. In San Francisco is het investeringsklimaat heel anders. Daarin stappen investeerders in een veel eerder stadium in.” 

Instappen vóór of na 1 ton omzet?


Betekent dit dat Abel Nederlandse investeerders maar laf vindt? “Bij Angel Investors valt dat mee. Veel Venture Capital investors vind ik wel laf en gaan pas serieus praten als er meer dan 1 ton omzet is. Slingshot is bijvoorbeeld wel een venture capitalist partij die in een eerder stadium durft in te stappen. Maar daar zouden er wat mij betreft veel meer van mogen zijn, iets meer ‘high risk, high reward’. Als ik later zelf ga investeren zou ik dat ook doen. Niet heel je portefeuille natuurlijk, maar wel bijvoorbeeld twee van de tien start-ups.” 

Wat Abel zelf concreet wil bijdragen om de Nederlandse investeringscultuur te veranderen

“Het belang van de Lean start-up Methode blijven herhalen, met start-ups in gesprek blijven gaan en een spiegel voor blijven houden. Voorbeelden vanuit San Francisco zijn vaak het uiterste, maar zet de Nederlandse ondernemer, en investeerder, wel op scherp. Ik geloof er zelf in dat in de jackpot zit in de middenweg tussen Nederland en San Francisco.

Jouw ondernemersverhaal delen? Neem contact en we bespreken de mogelijkheden. 

Geen reactie's

Geef een reactie