Hoe zet je als startende ondernemer een succesvolle crowdfunding op? + SUCCESVERHAAL

Crowdfunding, hoe werkt dat?

Wil jij je bedrijf snel laten groeien, zonder daarbij afhankelijk te zijn van leningen van investeerders of een bank? Of heb je al een concreet doel in zicht, maar nog niet het geld bij elkaar? Zet een crowdfunding op! Sophie Deckers van Boommade organiseerde afgelopen zomer een succesvolle crowdfunding voor haar bedrijf. In deze blog vertelt ze je hoe jij een crowdfunding op kunt zetten. Naar Sophie’s mening de beste manier om je bedrijf snel, maar zonder risico, te laten groeien.

Wat is crowdfunding?

Crowdfunding betekent ‘massa financiering’: een financiering van (de “crowd”) het publiek in een project of onderneming. Kort gezegd werkt het zo: de ondernemer heeft geld nodig voor de lancering van haar bedrijf of een bepaald doel of project. Dat geld heeft zij niet zelf. Hierom start zij een crowdfunding. Dat doet zij via een online platform. In principe kan iedereen – particulier of bedrijf – investeren in de crowdfunding. Bedoeling is dat het totaalaantal aan kleine investeringen uiteindelijk het project volledig financieren.

Welke vormen van crowdfunding bestaan er?

De volgende vier vormen van crowdfunding zijn het populairst. Crowdfunding gebaseerd op:

  1. donatie
  2. beloning
  3. lening
  4. aandelen

In het kort houden ze het volgende in:

  1. Bij crowdfunding op basis van donaties doneren investeerders zonder tegenprestatie een bepaald bedrag, puur omdat zij potentie zien in het project of het bedrijf. Deze vorm van crowdfunding zie je vaak bij goede doelen of maatschappelijke ideeën.
  2. Bij crowdfunding op basis van beloning, geeft de investeerder geld in ruil voor een bepaalde beloning. Het gaat hier dus om een tegenprestatie.
  3. Bij crowdfunding op basis van lening, wordt geld geleend van verschillende investeerders.
  4. Bij crowfunding op basis van aandelen, gaat het vaak om grote bedragen. De investeerders krijgen daar een x aantal aandelen in het bedrijf voor terug.

De meest gangbare vorm van crowdfunding voor beginnende ondernemers is crowdfunding op basis van beloning. De investeerder krijgt voor zijn/haar geld een product of dienst van jouw bedrijf terug.

Schrijf je in voor mijn masterclass

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.

Waarom kiezen voor crowdfunding?

Het is bewezen dat crowdfunding een effectieve manier is om geld op te halen voor innovatieve projecten en zorgt voor een boost voor jouw bedrijf. Maar wat maakt nou dat crowdfunding succesvol is? Wat zorgt ervoor dat mensen willen investeren in een crowdfunding?

  1. Het menselijke aspect

Wanneer jij jouw (bedrijfs)verhaal goed weet over te brengen, zullen mensen zich verbonden voelen met jou(w droom). Het geeft hen dan een goed gevoel om hun steentje bij te kunnen dragen bij het verwezenlijken van jouw bedrijfsdroom. En dat op een hele eenvoudige en laagdrempelige manier.

  1. Geen risico

De investeerders lopen geen risico vanwege het “no cure, no pay” principe. Hun geld wordt óf goed geïnvesteerd, óf – wanneer de crowdfunding niet slaagt – teruggestort.

  1. Tijdsdruk

Investeerders voelen druk om nú in jouw bedrijf te investeren. Waarom? Door (1) de deadline die hangt aan jouw crowdfunding en (2) omdat ze niet om jouw exclusieve crowdfunding-aanbod heen kunnen (zorg dus voor exclusieve kortingen en/of diensten/producten!).

Ben je overtuigd en wil je jouw crowdfunding gaan opzetten? Dan is het handig om je goed voor te bereiden!

Hoe zet je een crowdfunding op?

Een crowdfunding zet je zelf op. Dat is fijn, want je hebt alles zelf in de hand. Aan de andere kant is alles wel erg ‘open’ en nieuw. Als je een crowdfunding op gaat zetten, is het daarom fijn om wat zaken helder te hebben. Denk hierbij aan wat het doel van je crowdfunding is, wat jouw streefbedrag is, in welke vorm je jouw crowdfunding wilt gieten, welke tegenprestatie(s) je aan investeerders wilt aanbieden, welk crowdfundingsplatform je wilt gebruiken en hoe lang je jouw crowdfunding wilt laten duren. Naast deze praktische zaken, zal je ook na willen denken over de creatievere kant van jouw crowdfundingscampagne. Zoals de opzet van jouw online crowdfundingpagina, de communicatie rondom jouw crowdfunding en de marketing van je crowdfunding.

In deze blog ga ik verder in op de vraag hoe je het doel en het streefbedrag van jouw crowdfunding kan bepalen.

Bepaal het doel van jouw crowdfunding

Wat is het doel waar jij je crowdfunding voor opzet? Met andere woorden: waar heb je het geld voor nodig? Is dat al duidelijk, of wil je gewoon geld? Dat wil iedereen wel (;)), maar is niet concreet en spreekt daardoor niet aan. Het is belangrijk om een concreet doel (of meerdere doelen) te bepalen waarvoor jij geld wil ophalen. Wat zijn logische stappen die jouw bedrijf moet zetten om te groeien? Spar hier over met andere mensen. En vul deze zin een aantal keer voor jezelf in:Mijn bedrijf kan groeien als …, want dan ….” Let hierbij nog niet op het prijskaartje dat aan dat doel hangt! Het streefbedrag ga je op een andere manier vaststellen.

Hetgeen je hebt ingevuld op de eerste puntjes zou een mooi doel kunnen zijn. Daarnaast zou je misschien nog een maatschappelijk doel aan je crowdfunding kunnen hangen. Mijn ervaring is dat men eerder bereid is om geld te storten (en jouw berichten te delen) wanneer jouw crowdfunding draait om het verwezenlijken van een project mét passend goed doel. Maar sta daar dan wel zelf helemaal achter. Een crowdfunding is een lang en spannend proces. Hou het daarom leuk en belangrijk voor jezelf!

Bepaal het streefbedrag van jouw crowdfunding

Je streefbedrag bepaal je door te onderzoeken wat een haalbaar en reëel bedrag is. Je bepaalt je streefbedrag dus niet door te bedenken hoe veel het kost om je doel te behalen of door te bedenken hoe veel geld je wil. Aan de hand van een aantal factoren kan je bepalen welk bedrag passend zou kunnen zijn.

Wat een passend bedrag is voor jouw crowdfunding hangt af van een aantal factoren.

  • Verdien je nu al genoeg aan jouw bedrijf en loopt het als een trein?
  • Bestaat jouw bedrijf al (lang)?
  • Heb je al (veel) klanten?
  • Heb je een grote following op social media waarmee jij een vertrouwensband hebt?
  • Heb je een groot eigen netwerk (en zit daar geld)?
  • Zou je zelf eventueel extra kunnen bijleggen (mocht de crowdfunding niet slagen)?

Welke vraag ook erg belangrijk is, is de vraag:

  • Wat kun je de investeerders aanbieden?

Ik ga verder in op onderstaande vraag. Stel je gaat voor een crowdfunding gebaseerd op beloning. Aan de hand van jouw tegenprestatie(s) kan jij inschatten wat een haalbaar streefbedrag is. Ik neem mijzelf als voorbeeld: ik maak interieurbomen. Die maak ik met de hand. Daarbij ben ik gebonden aan een limiet aantal stammen. Ook kost het maken van bomen mij veel tijd. Ik kan dus niet ontelbaar veel bomen maken. Omdat ik wel bomen als tegenprestatie wilde geven, moest ik berekenen wat voor mij haalbaar zou zijn. Aan de hand van die berekening kwam ik op mijn eigen streefbedrag.

Jouw crowdfunding is pas geslaagd bij 100%. Daarboven kan gewoon nog gestort worden (je kan ook met een percentage 200% jouw crowdfunding halen). Maar zodra je jouw streefbedrag niet haalt, is alles voor niets geweest (no cure, no pay).

Zelf aan de slag met crowdfunding

Een succesvolle crowdfunding opzetten is een groot avontuur. Het kost tijd en aandacht, maar daar krijg je veel voor terug. Niet alleen in geld, maar ook op het gebied van marketing en aandacht voor jouw bedrijf! Wil jij een crowdfunding op gaan zetten? Leuk! Ik bied een video-cursus aan, met verschillende opdrachten en een compleet stappenplan. Het enige wat jij hoeft te doen is de stappen te volgen. Na de cursus kan je zelf meteen aan de slag met het opzetten van jouw crowdfunding zónder leningconstructie. Veel succes!

Vragen of opmerkingen? Stuur Sophie een DM op Instagram (@Boommade.nl).

Dankjewel Sophie voor het delen van jouw verhaal!

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?