Hoe schrijf ik een ondernemersplan en financieel plan?

Hoe schrijf ik een ondernemersplan en een bijbehorend financieel plan? Dat is een veelgestelde vraag van ondernemingen die financiering nodig hebben van een externe partij om het bedrijf te laten starten, verder te laten groeien of voor een doorstart. Of je nou een financieringsaanvraag bij een bank of bij een investeerder wil doen: een goed onderbouwd ondernemersplan en financieel plan is cruciaal voor het slagen van de financieringsaanvraag.

Maar hoe schrijf je nou een goed ondernemersplan en zorg je ervoor dat jou financieringsaanvraag een succes wordt? In dit artikel neem ik je van A tot Z mee in het schrijven van een ondernemersplan en financieel plan, zodat jij moeiteloos door die financieringsaanvraag rolt.

Are you ready?

Wat is een ondernemersplan?

It is all in the name: een ondernemersplan is een gedetailleerd plan over jouw onderneming en geeft antwoord op de vragen ‘wie ben jij als ondernemer, wat doe je, voor wie, waarom en hoe’. Een ondernemersplan wordt ook wel een businessplan of ondernemingsplan genoemd, maar is eigenlijk allemaal hetzelfde. Een ondernemersplan wordt geschreven om te onderzoeken of het idee in je hoofd realistisch en haalbaar is. Is jouw bedrijfsidee haalbaar? Een gat in de markt of alleen uniek zijn is vaak niet genoeg. Hoe ga je jouw idee omzetten in een winstgevend bedrijf?

Wanneer schrijf je een ondernemersplan?

Het uitschrijven van je plannen is eigenlijk altijd een aanrader. Ook als je geen ondernemersplan nodig hebt voor een externe (financierings)partij, is dit een waardevolle tip. Je wilt toch zelf ook weten of jouw plan enigszins haalbaar is? En dat het logisch klinkt voordat je in het diepe springt?

Toegegeven, wanneer je een ondernemersplan voor jezelf schrijft, dan kan het bijna op de achterkant van een bierviltje worden geschreven. Maar wat ook kan: juist op een A3-vel aan de muur van je kantoor zodat je jouw doelen eerder visualiseert en behaalt.

Echter, een ondernemersplan schrijven voor een investeerder is andere koek. Het ondernemersplan moet helder en gestructureerd zijn opgebouwd, consistent zijn en het financiële plan moet naadloos aansluiten op het ondernemersplan. Want voordat de investeerder geld in jouw onderneming wilt investeren, wil hij/zij 100% overtuigd zijn. En dát stukje overtuiging en de haalbaarheidscheck zit verpakt in een ondernemersplan.

Waar bestaat een ondernemersplan uit?

Er bestaat geen vast format waarin je je ondernemersplan moet schrijven. Wél zijn er een aantal onderdelen die in elk goed ondernemersplan terugkomen. Deze deel ik graag met je:

  1. De samenvatting

De samenvatting wordt vaak vergeten in een ondernemersplan, maar is mega belangrijk. Want eerlijk, de gemiddelde concentratieduur van een persoon ligt tussen de 15 en 45 minuten. Jij wilt dus dat de investeerder nog in volle aandachtsfocus zit bij het lezen van jouw ondernemersplan, zodat de investeerder meteen geboeid is en denkt ‘dit klinkt goed! Hier wil ik meer over weten!’ en eigenlijk al meteen overtuigd is.

Voor het achterlaten van een goede eerste indruk, krijg je nooit een tweede kans

  1. De ondernemer(s)

Wie ben jij / wie zijn jullie? Wat zijn de persoonlijke motieven om de onderneming te starten of uit te bereiden? Maar ook: wat zijn jullie kwaliteiten? Benoem relevante studies en werkervaringen en ga in op jouw/jullie ambities. Wees ook niet bang om de zwakke punten te benoemen en weerleg je deze.

Een voorbeeld om jouw zwakte te benoemen en te weerleggen in jouw ondernemersplan:Mijn zwakte kant is mijn cijferkennis. Om mijn gebrek aan administratieve kennis te ondervangen werk ik momenteel met een optimaal ingericht boekhoudprogramma en helpt een accountant mij met fiscaal en financieel advies.’

Tip: doe een persoonlijkheidstest
Vind je het lastig om jouw zwakke en sterkte punten in kaart te brengen? Vraag het eens aan een (oud-)collega of doe een online (gratis) persoonlijkheidstest zoals de Myers & Briggs’ test.

En verder is ook belangrijk: hoe ziet jouw bedrijf eruit over 5 of 10 jaar? Is deze financiële aanvraag een opstapje om verder te groeien? Misschien vind je investeerders ‘eng’, maar bedenk vooral: het zijn ook gewoon mensen en kopen ook het liefst van een persoon (of in dit geval investeren).

  1. De onderneming

In het onderdeel ‘De onderneming’ ga je dieper in op de onderneming zelf. Dit bevat deels de ‘harde’ bedrijfsgegevens zoals Kvk-nummer, rechtsvorm, btw-nummer, verzekeringen etc., maar zeker ook het bedrijfsidee. Welk probleem ontdek je bij jouw doelgroep en welk resultaat ga jij ze bieden? Welke oplossing biedt jouw onderneming waarmee je jouw ideale klant verder gaat helpen? Welke stappen heb je al gezet richting het vormgeven van jouw product of dienst? Dit is belangrijk om te vertellen in jouw ondernemersplan en financieringsplan, want hierdoor zorg je voor het vertrouwen in jouw onderneming bij de investeerder.

  1. De markt & de concurrenten

Breng de markt in kaart

Nu je helder hebt uitgelegd wat voor een product of dienst je gaat aanbieden, ga je dieper in op de markt waarin jij je begeeft met jouw onderneming. Je brengt de markt in beeld en beschrijft jouw afzetmarkt. Is jouw afzetmarkt vooral lokaal, landelijk of internationaal? Verkoop je aan een specifiek segment van de samenleving, zoals bijvoorbeeld vrouwen met kleine kinderen of mannen in een midlifecrisis? Breng dit zo duidelijk mogelijk in kaart in jouw ondernemersplan: wat is jouw doelgroep? En hoe ga je ze bereiken?

Om jouw markt goed en realistisch in beeld te brengen zijn er een paar modellen en bronnen die je goed kunt gebruiken:

Beschrijf de concurrentie

‘Mijn product is zo uniek en kent geen concurrenten bestaat (bijna) niet’.

Weet je het heel zeker? Bijna elk bedrijf heeft concurrenten of soortgelijke bedrijven en dat is ook helemaal niet erg. Het is juist ijzersterk als je concurrenten onderkent en kan weerleggen wat jou onderscheidt van deze concurrenten en het vervolgens net even anders aanpakt. Elk goed ondernemersplan bevat dan ook een concurrentieanalyse. In een concurrentieanalyse zet je de concurrenten op een rij én beargumenteer je waarom jouw bedrijf anders is en een toegevoegde waarde gaat leveren in de markt.


Alles verbinden: het bedrijf en product in de markt

Verbind alle punten met elkaar en maak het een geheel. Nu je jouw bedrijf, het product en de markt (inclusief concurrenten) hebt uitgeschreven, doe je er goed aan om alles samen te vatten in een SWOT-analyse. Alle aspecten die jij tot nu toe hebt beschreven, kun je gebruiken in een SWOT-analyse, je zet ze nu bij elkaar in een overzicht en categoriseert deze punten.

SWOT-analyse staat voor Strenghts (sterktes), Weaknesses (zwaktes), Opportunities (kansen) and Threats (bedreigingen).

Een voorbeeld van een SWOT-analyse voor een horeca ondernemersplan.

  • Strenghts: Er is een fantastische locatie gevonden aan het water vlakbij een boer waar wij dagverse producten kopen.
  • Weaknesses: De locatie heeft een kleine keuken en daarom zijn niet alle kookprocessen efficiënt in te richten.
  • Kansen: De locatie wordt steeds meer en meer ontdekt door toeristen en dagjes mensen waardoor het steeds drukker wordt.
  • Bedreidingen: Omdat de plek steeds meer wordt ontdekt komen vestigen zich er in een snel tempo ook veel andere horecaondernemers en worden de personeelskosten van horecapersoneel steeds duurder (krapte op de markt).

Dit voorbeeld is de uitwerking van één punt in de SWOT-analyse, terwijl je meestal 3 tot 6 punten verwerkt in een SWOT-anlayse.

  1. Marketingplan

In de eerdere delen van het ondernemersplan heb je jouw bedrijf en product en de markt besproken. Maar hoe ga je nu jouw product of dienst in de markt zetten en ervoor zorgen dat jouw product echt wordt verkocht?

Het is effectief en onoverzichtelijk om je marketingplan te beschrijven aan de hand van de 6 P’s. Wellicht ken de modellen van de 4 P’s of de 5 P’s? De P: personeel en de P: presentatie wordt niet in elk model meegenomen.

Product / dienst:

Hierin geef je een gedetailleerde omschrijving van je product en dienst. Heb je 1 product of ga je meerdere product(soorten) in de markt zetten? Wat zijn de onderscheidende kenmerken?

Tip: Als je een fysiek product maakt en je hebt al een prototype zet er dan vooral een foto bij.

Prijs:

Belangrijke vragen die je jezelf moet stellen in het bepalen van de prijs zijn:

  • Wat is de kostprijs en wat is de winstmarge (verkoopprijs ten opzichte van de kostprijs)?
  • Past mijn prijs bij mijn product en doelgroep? Let hierbij op: je kunt je potentiële klanten vragen wat ze een geschikte prijs vinden, maar wees wel bewust dat deze klanten dit waarschijnlijk wat lager inzetten. Wie wil er nou teveel betalen?
  • Zet je verkoopprijs af tegen de concurrentieanalyse. Is het een gangbare prijs in de markt?
  • Past je prijs bij jouw verkoopsegment? Als jij je richt op een makkelijk instapproduct zorg dat je product dan wel betaalbaar is voor je doelgroep.

Plaats:

In de wereld van de marketingmix wordt er met plaats eigenlijk distributiekanalen bedoeld. Hoe en waar ga je jouw product afzetten? Ga je dit in een fysieke winkel doen of via online kanalen, zoals een webwinkel?

De Gouden tip: om te zorgen voor consistentie tussen het distributiekanaal en je doelgroep. Als jouw product of dienst bijvoorbeeld gericht is op zeer luxe en exclusieve designtassen, dan is het handiger om deze winkel te openen in Het Gooi dan in wijk met een lager dan modaal inkomen.

Promotie:

Een fantastisch product is niets zonder dat het jouw potentiële klanten bereikt. Hoe ga je werken aan de zichtbaarheid van jouw product of dienst? Denk aan online promotie via social media (Facebook, Instagram, Pinterest en advertenties) of offline promotie op events en flyers. Of heb je al bepaalde andere media die je kunt aanspreken?

Het belangrijkste is dat je promotieplan aansluit bij jouw doelgroep. Als jouw product inspeelt op de behoeften van de drukke zakenman, ga dan flyeren op de zuidas. Is jouw product ideaal voor lokale moeders, zoek dan eens het schoolplein op van de school in de buurt. Zo zijn er ontzettend veel opties.

Presentatie:

Klinkt logisch, maar presentatie geeft weer hoe het product wordt gepresenteerd. Vooral bij producten in het (retail)schap evident. Het allereerste wat je namelijk ziet is de verpakking. Maar ook voor andere producten of diensten is het relevant. Denk aan het grafische design van je website of bijvoorbeeld het gebruik van videocontent. Maak jouw plan visueel.

6. Het financieel plan

Hoewel het financiële plan in het hele ondernemersplan vaak pas als laatste wordt behandeld is het financieel plan het belangrijkste. Hoe ik dit weet? Na het schrijven van vele ondernemersplannen en financiële plannen en het begeleiden van de aanvragen bij de investeerders wéét ik waar er op gefocust wordt en wat voor vragen er worden gesteld.

Eigenlijk is het ook best logisch: de investeerders verschaffen geld, dus willen ze weten hoe dat geld besteed gaat worden en of de plannen financieel wel haalbaar zijn. Want even tussen jou en mij: welke social media uitingen je gaat toepassen is leuk, maar uiteindelijk wil de investeerder weten of het een winstgevend bedrijf gaat worden. Logisch ook, de investeerder wil gewoon weten hoe het geleende geld wordt terugverdiend of terugbetaald.

Via onderstaande stappen laat ik je zien hoe je een financieel plan maakt.

De onderdelen van een financieel plan:

Een goed financieel plan bestaat uit verschillende onderdelen. De meeste financiële plannen bestaan uit:

  1. Beschrijving van het verdienmodel
  2. Investeringsbegroting
  3. Financieringsbegroting
  4. Exploitatiebegroting
  5. Liquiditeitsbegroting
  6. Cijfers van het afgelopen jaar

1. Beschrijving van het verdienmodel

Het financieel plan begint simpel. Wat is je verdienmodel? Hoeveel stuks, uren of diensten moet je verkopen om je beoogde omzet te behalen en je kosten te dekken? Ga hierbij een stapje verder dan allen: ik verkoop duurzame cadeauboxen maar ook voor welke prijs, wat is je marge (het winstpercentage) per product en hoeveel moet je er verkopen naast je productiekosten ook je operationele kosten te dekken? Stel dat dat 10.000 boxen per jaar zijn. Ga dan na of je daar wel de productiecapaciteit en verkoopcapaciteit voor hebt. Zorg dat dat matcht.

2. Investeringsbegroting

Een investeringsbegroting laat zien wat de investeringsbehoefte is voordat je kunt starten. Waarin moet je investeren? En wat heb je nodig om überhaupt van start te kunnen gaan? Denk hierbij aan de inventaris en de inrichting als je bijvoorbeeld een horecagelegenheid of een winkel gaat openen. Of is er een beginvoorraad nodig of een investering in een productiemachine? Naast deze directe investeringen neem je in de investeringsbegroting het benodigde werkkapitaal mee voor in de opstartfase. Dit werkkapitaal dient ervoor om onder andere leveranciers te betalen en voorraden aan te vullen als de omzet in het begin nog in de ‘opstartfase’ zit en er nog onvoldoende buffer is opgebouwd.

Investeringsbegroting ondernemersplan financieel plan
Een simpele versie van een investeringsbegroting

3. Financieringsbegroting

Aansluitend op de investeringsbegroting stel je een financieringsbegroting op. Op basis van de investeringsbegroting weet je nu hoeveel je nodig hebt om te starten. Stap twee: hoe ga je aan dit bedrag komen? Deels hoop je dit bedrag natuurlijk van je investeerder(s) te verkrijgen. Maar het kan ook zeker voorkomen dat je een deel eigen spaargeld hebt of bijvoorbeeld geld inbrengt of bijvoorbeeld een lening afsluit bij bekenden.

Financieringsbegroting ondernemersplan financieel plan
Een simpele versie van een financieringsbegroting

Het totaal van het eigen vermogen, de lening bij een andere partij en het krediet wat je aanvraagt bij de bank of bij de investeerder moet overeenkomen met het totaal van de investeringsbegroting. Als je financieringsbegroting namelijk op een hoger bedrag uitkomt blijft de vraag: ‘Waar heb je dat geld dan voor nodig’?

Als de investeringsbegroting op meer uit komt dan de financieringsbegroting dan blijft de vraag ‘Als je niet al je initiële investeringen kan bekostigen, hoe ga je er dan voor zorgen dat je een vliegende start gaat maken’?

4. Exploitatiebegroting

In de exploitatiebegroting maak je een berekening van omzet, kosten en winst van de komende jaren. Even wat extra vakjargon: deze exploitatiebegroting wordt ook wel prognose genoemd en wordt opgesteld op basis van je verdienmodel. Welke omzet (het aantal verkopen X je verkoopprijs) verwacht je? Wat zullen je directe kosten zijn? Directe kosten zijn de kosten die direct verbonden zijn aan je product zoals de productiekosten (als je een product maakt) of de inkoopkosten.

Daarnaast bepaal je de indirecte kosten, ook wel operationele kosten genoemd. Dit zijn de kosten die niet 1-op-1 verbonden zijn met het product maar wél nodig zijn om je onderneming te laten draaien. Voorbeelden hiervan zijn: de huur van je kantoor of winkel, verzekeringen, administratiekosten maar ook marketing en verkoopkosten zoals verpakkingsmateriaal, webhosting, advertentiebudget etc.

Wat de verdeling is tussen de directe en de indirecte kosten verschilt heel erg per branche en type onderneming. Om de kosten te onderbouwen doe je er goed aan om zoveel mogelijk officiële bestanden bij te voegen zoals huurcontracten, offertes van marketingcampagnes, verzekeringspolissen etc.

Tip: vergeet verder niet de rentelasten (want geld lenen kost nou eenmaal geld) mee te nemen en de belasting die je verwacht te betalen. De hoeveelheid belasting die je kunt verwachten hangt af van de rechtsvorm van jouw bedrijf (eenmanszaak, V.O.F. of B.V.) en de verwachte hoeveelheid winst.

Exploitatiebegroting ondernemersplan financieel plan
Een simpele versie van een exploitatiebegroting

Vaak is een exploitatiebegroting 3 jaar, maar voor sommige investeringsaanvragen vraagt de investeerder een tijdspan van 5 jaar.

Tip: Tuurlijk ben jij die ambitieuze ondernemer die meteen gaat vlammen. Realistisch is wel dat de omzet een stijgende lijn laat zien door de jaren en niet een directe piek. Houd hier rekening mee in het opstellen van de exploitatiebegroting.

5. Liquiditeitsbegroting

De liquiditeitsbegroting is, logisch ook wel, een begroting van de liquiditeit. Liquiditeit is al het geld waarvan je verwacht dat binnenkomt en wat eruit gaat. Deze begroting stel je, in tegenstelling tot de andere begrotingen, altijd per maand op.

Onderstaand voorbeeld geeft een (eenvoudig) voorbeeld van een liquiditeitsbegroting. Het is belangrijk dat je begint met het banksaldo dat je hebt. Vervolgens ga je na wat je verwacht te ontvangen en hierbij neem je ook meteen het verwachte geld van de financieringsaanvraag mee. Een liquiditeitsbegroting stel je altijd per maand op en vaak voor een jaar. Let er op dat het banksaldo eind januari hetzelfde is als het banksaldo begin februari.

Liquiditeitsbegroting ondernemersplan financieel plan

Tip 1: Vergeet in de liquiditeitsbegroting niet de BTW mee te nemen die je in eerste instantie factureert en moet betalen en uiteindelijk terugkrijgt.

Tip 2: In de liquiditeitsbegroting neem je ook de privé-onttrekkingen mee. Dus: wat betaal je jezelf uit je onderneming? De investeerder zal waarschijnlijk vraagtekens zetten als dit bedrag heel laag is. Mocht je toch echt denken dat het realistisch is, maak dan ook een privé-begroting en toon hiermee aan dat je nog een andere inkomstenbron hebt (of een partner met een volledig inkomen waar je mee rond kunt komen).

6. Cijfers van de afgelopen jaren

Als je al een lopend bedrijf hebt en je wilt een additionele investering voor een uitbereiding of een bedrijfsovername, dan wil de investeerder weten wat de huidige (financiële) prestaties van je bedrijf zijn. Denk hierbij aan de jaarrekeningen van de afgelopen jaren (inclusief de winst-en verliesrekening en de balans) en je belastingaangiften van de afgelopen jaren.

Als je een groter bedrijf bent en verplicht al eerder een prognose hebt opgesteld is het heel sterk om deze prognose te vergelijken met de werkelijkheid en toe te voegen. Dit geldt ook voor als je dit vrijwillig hebt gedaan voor een eerdere investeerder. Wat is nou een beter bewijs om jou financiële inschattingsvermogen te laten zien?

Let op: bovenstaande onderdelen zijn de standaard onderdelen die voorkomen in de meeste financieringsplannen. Afhankelijk van de aanvraag, het type investeerder en het type bedrijf wat je hebt kan er om additionele prognoses en haalbaarheidsanalyses worden gevraagd.

Dus, hoe zorg jij dat jouw financieel plan kraakhelder is?

Kort en bondig is hierop het antwoord: realistisch zijn en je plan goed onderbouwen. Het allerbelangrijkste is dat jij de cijfers in jouw financiële plan begrijpt en weet hoe het is opgebouwd. Dus ga niet lukraak doelen stellen en bedragen noemen, maar ga de genoemde bedragen onderbouwen aan de hand van bijvoorbeeld offertes en contracten. De meest gestelde vraag door investeerder: ‘Hoe kom je aan deze bedragen en op basis waarvan heb je het ingeschat’?

Hoeveel kun je zakelijk financieren?

Hoeveel je zakelijk kunt financieren hangt natuurlijk af van je bedrijf, je plan en je aanvraag. Wat heeft jouw financieel plan nodig om een succes te worden? Verder ligt de omvang van de financiering ook aan waar je het aanvraagt. Is het een zakelijke krediet bij een bank, een micro-krediet, een MKB-beurs of misschien wel een crowdfundingactie?

De gouden tips voor een goed ondernemersplan EN financieel plan

Oke top – als je dit leest heb je je al door heel veel concrete handvatten gewerkt voor het schrijven van een ondernemersplan en financieel plan. Maar omdat ik zeker wil weten dat jij dat plan én die financieringsaanvraag helemaal gaat rocken deel ik nog een paar Gouden tips met je. Let’s go.

TIP 1: Eerst de grote lijnen

Neem even een stap terug voordat je in de details duikt. Denk ik grove lijnen, in 1 A4-tje, het plan uit. Beantwoord eerst de volgende vragen:

  • Voor wie is mijn product of dienst?
  • Hoe en via welke kanalen ga ik mijn product in de markt zetten?
  • Globaal overzicht van de markt: welke spelers zijn er al in de markt?
  • Wat is mijn verdienmodel?
  • Hoeveel moet ik verkopen om winst te maken?
  • Hoeveel moet ik investeren om te kunnen starten?

TIP 2: Focus je op de kern

Een ondernemersplan kan een heel levenswerk worden. Logisch, want als je eenmaal lekker aan het schrijven bent en tot in detail je eigen business bent gaan bouwen, dan snap ik dat je er helemaal enthousiast van wordt. Lekker marketingplannen uitwerken en die promotiestrategie uitwerken!

Maar voordat jij jezelf verliest in alle details is het essentieel om het hogere doel: de financieringsaanvraag helder hebben. Welke informatie is NU nodig voor de investeerder en welke informatie kun je later uitwerken? De beste ondernemersplannen zijn concreet, helder en beknopt met exact de informatie die nodig is voor de investeerder zonder details die juist tot verwarring zorgen.

TIP 3: Vat samen en herhaal

Ook als jij je blijft focussen op de kern, kunnen ondernemersplannen en financiële plannen vrij uitgebreid worden. Om het overzicht te bewaren en de lezer goed te kunnen sturen is het raadzaam om na elk hoofdstuk een kleine samenvatting / conclusie te schrijven met de kernpunten.

TIP 4: Wees branche specifiek

Elk ondernemersplan is uniek en om de kans van slagen te vergroten moeten de kenmerken van de branche en de bijbehorende risico’s en kansen uit het plan naar voren komen. Door deze branche specifieke kenmerken te verweven in je ondernemersplan laat je zien dat jij de expert bent en weet waar je het over hebt. Dit is ook een goede voorbereiding op de vragen die de investeerder je waarschijnlijk ook gaat stellen.

TIP 5: Maak van je plan een levendig geheel

‘Een beeld zegt meer dan duizend woorden’. Voeg relevante foto’s toe aan je plan zodat het meer gaat leven. Ontwerp je bijvoorbeeld een product en heb je al een prototype – voeg een foto toe!

TIP 6: Duik niet weg voor risico’s en pijnpunten

Ken je zwaktes en schrijf een beter plan. Elke onderneming heeft risico’s, want: ‘no guts no glory’. Probeer vooral niet alle risico’s van jouw bedrijf en branche onder de bank te steken. Onderken ze én beargumenteer hoe jij erop gaat spelen. Hetzelfde geldt voor jouw persoonlijke eigenschappen als ondernemer. Ben jij niet zo cijfermatig, maar heb je wel een geweldig plan? Speel open kaart en geef duidelijk aan dat je dit gaat ondervangen door sterk financieel advies in te schakelen.

TIP 7: Laat je plan nalezen of schakel de hulp in van een expert

Over één punt kunnen we helder zijn: die financieringsaanvraag moet gewoon een succes worden. Omdat je vaak maar één kans krijgt om te vlammen, wil je dus gewoon dat dat plan er strak bij staat. Laat je plan nalezen door een financieel expert en laat hem of haar kijken naar redelijkheid, haalbaarheid en consistentie. De financieel expert kan jou vragen stellen die de investeerder je ook zou stellen, zodat jij beslagen ter ijs kan komen. Maar niet alleen een financieel expert is handig. Laat je plan ook eens nalezen door een grammaticafanaat op spelfouten.

Zoek je hulp bij het schrijven van een ondernemersplan en financieel plan?

Marissa Bonants helpt jou graag met het schrijven van een ondernemersplan en het proces rondom het financieringsaanvraag. Waar ik jou bij kan helpen?

  • Opstellen van het ondernemersplan aan de hand van een gedetailleerde vragenlijst;
  • Opstellen van het financieel plan inclusief prognose, investeringsbegroting, liquiditeitsbegroting en exploitatiebegroting;
  • Handige templates en checklists om zelf je plan op te stellen;
  • Toetsen van de redelijkheid, haalbaarheid, interne consistentie en volledigheid van het financieel plan;
  • Voorbereiden op het gesprek met de investeerder. Wat zijn de meest voorkomende vragen die de investeerders stellen en hoe antwoord je hierop?

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?