berekenen uurtarief

Hoe bepaal ik mijn uurtarief als ZZP’er? Tien tips

Hoe bepaal ik mijn uurtarief als ZZP’er? Een lastige vraag  voor elke ZZP’er. Je wilt jezelf niet te kort doen, maar ook niet te hoog gaan zitten zodat klanten je dienst niet willen kopen. Ik geef je 10 tips mee voor het bepalen van je uurtarief als ZZP’er.

 

1: Evalueer je uurtarief

Plan vaste momenten (jaarlijks, per kwartaal of voor startende ondernemers zelfs nog vaker) in waarin je je uurtarief opnieuw evalueert.

 

2: Vraag je klant om advies

Stuur jouw klant na afloop een vragenlijst over je geleverde dienst en vraag hierbij ook wat ze vinden van jouw tarief. Aan wie kun je het beter vragen dan degene die er voor moet betalen?

 

3: Kijk bij de concurrent

Tuurlijk, jouw bedrijf en dienst is uniek. Maar kijk eens bij je concurrent of co-collega wat zij voor (uur)tarief vragen.

 

4: Jaarlijkse inflatie

Voer een jaarlijkse inflatie berekening door op je tarief. Voor veel werknemers in loondienst is dit vastgelegd in het beloningsbeleid, dus waarom niet voor jou als ZZP’er?

 

5: Beloon jezelf met promoties

Als je in het bedrijfsleven een paar jaar werkzaam bent, ervaring hebt opgedaan en jezelf hebt bewezen ben je meer waard voor een bedrijf. Het logische gevolg? Je salaris gaat om hoog. Pas dit ook toe bij het bepalen van jouw uurtarief. Heb je door de jaren heen een mooi portfolio en zichtbare ervaring opgebouwd? Laat je klant hiervoor betalen.

 

gratis tips winstgevend ondernemen

 

 

 

Wil jij jouw bedrijf naar het volgende level brengen, en meer leren dan alleen ‘Hoe bepaal ik mijn uurtarief als ZZP’er’?

Download dan ook gratis mijn e-book: In 5 Stappen van Lopend Bedrijf naar Next-level Groeiend Geldkanon

 

 

 

 

 

 

6: Communiceer met je klant

Verhoog niet zomaar je uurtarief zonder communicatie met je klant. Breng je klant op de hoogte van de stijging in je uurtarief en leg uit waarom je de verhoging doorvoert. Neem je klant mee in het proces hoe jouw uurtarief is opgebouwd. Als de klant begrijpt waarvoor ze betalen, zijn ze bijna altijd akkoord.

 

7: Varieer met je uurtarief

Word je gevraagd voor een last-minute klus, waardoor de kosten voor jou ook hoger liggen? Vraag een hoger uurtarief. Geef wel transparant weer waarom je uurtarief hoger is.

 

8: Vermijd sterke prijsschommelingen

Dit klinkt tegenstrijdig met tip 7. Maar sterke prijsschommelingen schaden het vertrouwen. En laat dit vertrouwen nou vrij cruciaal zijn om goed zaken te kunnen doen. Extreme en onverklaarbare prijsschommelingen schaden het vertrouwen. Probeer daarom prijsveranderingen altijd geleidelijk door te voeren.

Stel dat je inkoopkosten stijgen. Om je klanten tevreden te houden besluit je de prijs gelijk te houden. Op een gegeven moment wordt je winstmarge zo laag dat je genoodzaakt bent om je prijzen te verhogen.  Je verhoogt de prijzen fors om een inhaalslag te maken. Je hebt de prijzen immers lang gelijk gehouden, omdat je de klant tevreden wilde houden, dus je verwacht dat de klant de inhaalslag wel zal begrijpen. In de praktijk werkt het anders: klanten schrikken van een sterke prijsschommeling. De klant weet namelijk niet dat je de prijzen lange tijd gelijk hebt gehouden, ondanks een stijging in de inkoopprijzen.

Als je aan de andere kant tot de ontdekking bent gekomen dat je uurtarief eigenlijk te hoog is en van mening bent dat een lager uurtarief beter past bij je dienst, voer dit dan ook geleidelijk door. Een sterke prijsdaling kan het vertrouwen schade. De klant vraagt zich waarschijnlijk af: ‘Huh, heb ik al die tijd teveel betaald’ of ‘Heeft het bedrijf niet genoeg klanten, levert het dan wel goede kwaliteit’?

 

9.A: Wees niet bang voor een hoog uurtarief – deel 1.

Dat klanten vrijwel altijd uit zijn op de laagste prijs is een misvatting. Uit onderzoek onder zakelijke (business-to-business) klanten blijkt dat een redelijke prijs op de derde plaats komt. De beste service staat op nummer één, gevolgd door de beste kwaliteit. De klant heeft voor goede kwaliteit en service dus echt wel wat over!

 

9.B: Wees niet bang voor een hoog uurtarief – deel 2

Deze tip is voornamelijk voor de vrouwelijke ZZP’ers. Uit onderzoek van de Intelligence Group is gebleken dat vrouwelijke ZZP’ers bijna 10% minder verdienen dan hun mannelijke collega’s. Mannen in de communicatie, PR en journalistiek krijgen gemiddeld 10 euro meer per uur. Doe jezelf dus niet tekort.

 

10: Maak een realistische berekening van je minimale uurtarief

Wil jij fijn kunnen rondkomen van je bedrijf? Maak dan eerst een realistische berekening hoeveel euro je moet omzetten op het totaal aantal werkbare dagen per jaar.

Bereken het aantal werkbare dagen

Het aantal werkbare dagen bereken je door 260 dagen (als je 5 dagen per week werk) vermindert met de niet declarabele dagen (dagen voor acquisitie, sales, administratie, productontwikkeling), het aantal vakantiedagen wat je wil en een buffer (dagen ziek bijvoorbeeld). Als je 5 dagen per week werkt, 25 vakantiedagen wil en 1 dag van de week spendeert aan administratie, acquisitie etc. en 3 dagen per jaar ziek bent, dan houd je nog 180 dagen over waarin je je inkomen moet verdienen.

Van omzet naar uurtarief

Hoeveel je moet omzetten bereken je door al je bedrijfskosten, bedrag voor pensioenopbouw, bedrag voor verzekeringen, te betalen belastingen, wat je wil maandelijks sowieso wil verdienen en eventueel een buffer voor als je even wat minder omzet draait en voor grotere toekomstige investeringen. Het streven is natuurlijk dat je meer omzet dan wat nodig is om je privéuitgaven, bedrijfskosten, pensioen, verzekeringen, belasting en buffer te dekken zodat je meer winst maakt.

Bepaal uurtarief zzp'er

 

Hoe bepaal jij jouw uurtarief als ZZP’er? Verander jij je uurtarief vaak?

Bepaal uurtarief zzp'er

Geen reactie's

Geef een reactie