Gastblog – Hoe neem je je eerste personeel aan?

Als je bedrijf groeit, dan betekent dit vaak niet alleen groei in omzet, maar ook groei in personeel. Je kan het niet langer alleen. Tijd dus om met je eerste personeel te gaan werken en je team op te bouwen. Nu kan je gewoon beginnen natuurlijk. Een vacature schrijven, in je netwerk verspreiden en er komen vast reacties. Alleen is het slim om het zo te doen? Beter van niet zeggen Suzanne Meijers en Mariska Wijbenga van hoestartikeenteam.nl. Als arbeidsrechtadvocaat en leiderschapscoach komen ze bij veel van hun klanten problemen tegen als ze het op die manier aanpakken. Hoe dan wel? Hiervoor geven ze 11 tips in deze blog.

Je eerste personeel aannemen is niet niks. Zeker als je dat nog nooit eerder gedaan hebt. Veel ondernemers vinden het een spannende stap. Kan ik wel de goede mensen vinden? Ze zijn nooit zo goed als ik. Gaan ze wel dezelfde kwaliteit leveren als ik? Hoe zorg ik dat ik alles onder controle houd? Genoeg dingen die je als ondernemer bezig kunnen houden. En eerlijk, als je geen bewuste keuzes maakt als je een team gaat opbouwen, komt het je letterlijk duur te staan.

Voorkomen is beter, toch? Dus hoe zorg je nou dat je geen gezeur krijgt met je eerste personeel, maar je juist een geweldig team opbouwt? Waar moet je op letten? En wat zijn de eerste stappen om te zetten als je een goed team wil samenstellen? Hierbij 11 tips om dat voor elkaar te krijgen.

1: Ken jezelf

Een van de dingen die gaat opbreken als je niet bewust keuzes maakt voor je team, is dat je niet de juiste mensen aantrekt en aanneemt. Mensen die niet passen bij je verwachtingen en golflengte. Dit kost niet alleen veel energie, maar ook omzet en geld om afscheid te nemen en opnieuw te werven. Dus weet wie je nodig hebt! Hier kom je achter door jezelf goed te kennen. Waar ben je goed in? Waar ben je minder goed in? Wat geeft je energie? Wat kost je energie? Welke waarden vind je het allerbelangrijkste? Hoe beter inzicht je hebt in jezelf, hoe beter je weet wie je nodig hebt en hoe makkelijker het wordt de juiste mensen te vinden.

2: Weet precies wie je nodig hebt

Als je inzicht hebt in je eigen kwaliteiten en dingen die je vooral aan anderen moet overlaten, weet je dus ook waar je mensen voor zoekt en welk profiel jouw eerste personeel moet hebben. Mensen die jou versterken, die passen bij de visie en missie van je bedrijf en die een persoonlijkheid meebrengen die je nodig hebt. Kijk dus altijd verder dan alleen kennis en vaardigheden die iemand heeft. Een CV is leuk, maar vaardigheden en kennis kun je altijd bijspijkeren. Een persoonlijkheid en hoe iemand in het leven staat veranderd niet zo snel. Maak dus altijd een zo’n compleet mogelijke profielschets van degene die je zoekt.

3: Maak een concrete vacature

Naar aanleiding van de profielschets maak je een vacature of zet je je vraag uit in je netwerk. Wees hierin zo concreet mogelijk. Beschrijf in je vacaturetekst precies wat iemand moet kunnen, maar ook welk gedrag je verwacht. Dus geen loze termen als ‘moet zelfstandig kunnen werken’, maar beschrijf hoe dit eruit ziet voor jou. Bijvoorbeeld: ‘Als een klant een probleem heeft, ben jij de eerste die het merkt en de telefoon pakt om het op te lossen’. De juiste persoon herkent zich hierin en je wil hebben dat ze na het lezen van de vacature denken ‘dit gaat over mij, dit ben ik!’

4: Stop tijd en energie in de selectie

Zeker als de druk hoog is en er nu snel handjes bij moeten, wordt een gesprek van een uur al snel als voldoende gezien om een nieuw personeel aan te nemen. Maar hoe goed ken je iemand echt? Dat iemand je vertelt wat hij of zij kan, is nog geen garantie dat iemand het ook doet. En weet je genoeg over wat iemand drijft en hoe iemand in het leven staat? Nodig bij de selectie alleen degene uit die je echt wil spreken. Dus maak naar aanleiding van een sollicitatie altijd eerst een kort belrondje onder de potentiële kanshebbers en nodig dan alleen de best passende, meest verrassende kandidaten uit. Dit zijn er max 2 of 3. En heb met hen een diepgaand gesprek, waar je nieuwsgierig bent en graag wil weten wie iemand is. Eventueel kun je het nog aanvullen met een proefdag om te zien hoe iemand zich daadwerkelijk gedraagt.

5: Leg afspraken vast

Heb je iemand geselecteerd, dan is het verstandig om afspraken die je met elkaar maakt op papier te zetten. Sommige afspraken – zoals bijvoorbeeld een proeftijd – gelden namelijk niet eens als ze niet schriftelijk zijn overeengekomen. Laat een model arbeidsovereenkomst altijd even checken (of opstellen) door een arbeidsrechtspecialist om problemen te voorkomen.

6: Spreek een proeftijd af

In arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd van zes maanden of langer mag je een proeftijd afspreken. Leg die schriftelijk vast. Als het je toch niet zo goed bevalt, geeft dit een escape om snel terug te komen op je besluit. Vaak is het niet eens nodig om de proeftijd te gebruiken, maar geeft het je vooraf meer rust, dus doe dat dan ook.

7: Besteed tijd en aandacht aan het inwerken en duidelijk zijn

Als je nieuwe medewerker van start gaat, ontvang diegene neem dan de tijd om hem of haar in te werken. Dit is namelijk je kans om de basis te leggen onder hoe je het hebben wil. Ben helder over jullie missie, visie, verwachtingen die je van iemand hebt, wat hij of zij van jou kan verwachten en welke waarden belangrijk zijn. En maak connectie. Hierdoor kan iemand al snel aan de slag en krijg je eerder wat je verwacht van die persoon in die rol. Besteed hier dus tijd en aandacht aan.

8: Wees niet bang om afscheid te nemen

Als het niet blijkt te werken met iemand in je team heb je dit meestal al snel door. Wat wij vaak zien, is dat er nog lang gewacht wordt met zeggen tegen de medewerker in kwestie dat het niet werkt. Of nog erger het bedrijf wordt om die persoon heen gebouwd, zodat diegene toch nog ergens tot zijn recht komt. Ben niet bang om afscheid te nemen. Uiteindelijk is het voor alle partijen beter om zo snel mogelijk duidelijk en eerlijk te zijn. Durf dus tijdig te besluiten en afscheid te nemen als het nodig is.

9: Geef inzicht over je manier van werken en hoe je wil samenwerken

We zeiden het net al bij tip 7, het is belangrijk om je verwachtingen te delen en duidelijk te zijn in hoe je wil werken binnen je bedrijf. Dit is niet alleen belangrijk op individueel niveau maar ook voor je team als geheel. Neem ze dus regelmatig mee en wees duidelijk wat je van hen als team verwacht. Wil je dat ze dingen zelf oplossen? Verwacht je dat ze onderling dingen regelen en afstemmen? En wat kunnen ze als team wel en niet van jou verwachten? Hoe duidelijker je bent, hoe zelfstandiger ze aan de slag kunnen.

10: Van eerste personeelslid naar ontwikkel je team

Blijf investeren in je team en de cultuur. Je team is nooit af en je maakt met elkaar steeds weer nieuwe fases door. Je zet stappen met elkaar in een betere samenwerking, mensen gaan weer weg, er komen nieuwe mensen bij… Blijf altijd investeren en aandacht houden voor hoe jullie het doen. Dus niet alleen op inhoud (wat veilig en concreet is), maar juist ook als groep en personen bij elkaar. Dit gaat zorgen dat jullie meer kunnen bereiken dan anderen.

11: Weet wat je te doen staat in je rol

Als je een team vormt en als het steeds verder groeit, dan vraagt dit ook wat anders van jou als ondernemer. Je hebt nu ook een leidersrol. Je kan deze op verschillende manieren invullen. Maar waarschijnlijk wil je dat het niet te ingewikkeld wordt, dat het lekker loopt in je team en jullie tot mooie resultaten in staat zijn. Zorg dat je weet hoe je dit voor elkaar krijgt. Blijf leren en zorg dat je weet wat wel en niet werkt. Het scheelt een hoop gedoe en je zorgt dat je lekker kunt doorgroeien en het ‘under control’ voelt!

Wil je graag doorgroeien en het qua personeel ook helemaal op orde hebben, maar heb je hier nog vragen over? Neem dan even een kijkje op de site van hoestartikeenteam.nl hoe we je verder kunnen helpen. Voorkom onnodige kosten en gedoe en ga gelijk voor een sterk team waarmee je de groei van je bedrijf meer dan aankan.

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?