Break-even afzet berekenen: hoe doe je dat en waarom?

Wat is het break even afzet?

De break-even afzet, of het break-even punt, is het punt waarop je evenveel verdient als de hoeveelheid kosten die je hebt gemaakt. In feite betekent de break-even afzet, dat je quitte speelt. Als je op het break-even punt zit, verdien je geen geld, maar verlies je ook geen geld. Vanaf dat moment zorgt elke volgende verkoop voor winst. De break-even afzet berekenen kan dus voor veel inzicht in je financiën zorgen.

Lees ook: Succesvol opschalen als food start-up

Wat is het doel van break-even?

Het doel van de break-even afzet is helder krijgen hoeveel jij moet verkopen om quitte te spelen. Zo krijg je inzicht in hoeveel je moet verkopen om geen verlies te draaien. Alles wat je vanaf dit punt extra verkoopt, is winst. Als je dit bedrag eenmaal helder hebt, kun je gerichter en strategischer verkopen en wéét je hoeveel je moet verkopen om geen verlies te draaien. Je gebruikt de break-even afzet in de volgende situaties:

  • Als je een nieuwe productlijn toevoegt. Hoeveel van deze producten moet je dan verkopen voordat het winstgevend is?
  • Als je wilt weten wat de impact is van het toevoegen van een nieuw personeelslid. Hoeveel extra verkopen moet je dan maken?
  • Als dagelijkse sales-targets,
  • Als je een financiering wilt ophalen en je wilt aantonen wanneer je verwacht break-even te kunnen draaien,
  • Als basis om ‘wat-als analyses’ op te draaien, om te kijken wat de impact is als je bijvoorbeeld de prijs verhoogd, of de kosten verlaagd.

Break even omzet berekenen

In feite moet je de balans vinden tussen uitgaven en inkomsten. Hoeveel inkomsten moet je ontvangen om quitte te spelen met de uitgaven? Om dit te berekenen, heb je de volgende kostenposten nodig.

  • Verkoopprijs,
  • Vaste kosten,
    • Huur van je pand, afschrijvingskosten, personeelskosten en andere vaste kosten die maandelijks hetzelfde zijn,
  • Variabele kosten,
    • De kosten van de verkopen (materiaalkosten), gas, water & elektra van je pand en andere kosten die per periode kunnen wisselen,
  • Semi-variabele kosten,
    • Dit zijn van nature vaste kosten, maar kunnen variabel worden zodra je bedrijf groeit. De kosten zijn dus vast gedurende een bepaalde range, maar worden variabel zodra die range overschreden wordt. Denk aan extra transport als je verkopen ineens groeien.

Nu je je kosten in deze 4 categorieën hebt verdeeld, kun je berekenen hoeveel je moet verkopen om quitte te draaien. Ik ga dit toelichten aan de hand van een break even omzet formule:

break-even afzet berekenen

Voorbeeld om de break-even afzet te berekenen

Ik neem even een fictief bedrijf: een bedrijf dat van avocado’s gezonde chips maakt en per zakje verkoopt. Dit bedrijf heeft de volgende kosten:

  • Totale vaste kosten: 150.000 Euro,
  • Variabele kosten per zakje avocado-chips: 0.70 Eurocent,
  • Verkoopprijs: 2.50 Euro per zakje,

Vervolgens kun je de break-even afzet berekenen met de volgende formule:

  • Totale vaste kosten/(Verkoopprijs-Variabele kosten per stuk) = Break-even afzet
    • 150.000/(2.50-0.70)= 83.333 stuks

Dit betekent dat je 83.333 stuks moet verkopen om quitte te staan. Dit kunnen we ook omzetten in een break-even bedrag:

  • Break-even verkopen = Verkoopprijs stuk x Break-even hoeveelheid
    • 2.50 euro x 83.333= 208.333 Euro

Grofweg betekent dit dat je iets meer dan 2 ton moet verdienen om quitte te spelen. Vanaf dit bedrag is alles wat er binnenkomt, winst!

break-even afzet berekenen
Break-even punt

Wat nou als je niet break-even draait?

Als je niet break-even draait, betekent dit dat je verlies maakt. Veel startende ondernemers met hoge opstartkosten, spelen in de eerste jaren nog niet quitte. Dit komt omdat er veel investeringen gemaakt moeten worden, om het product op de markt te brengen. Om toch te streven naar break-even, kun je de volgende maatregelen treffen:

Meer omzet draaien

Als je je omzet verhoogt, speel je eerder quitte. Dit klinkt misschien heel logisch, maar je omzet verhogen kun je op meerdere manieren doen. Je kunt een hogere prijs vragen en alsnog dezelfde hoeveelheden verkopen. Hierdoor hoeft je productie niet omhoog, maar verdien je wel meer. Een andere optie is om je prijs gelijk te houden, maar te zorgen voor een hogere afzet. Dit betekent de productie omhoog gooien, en meer aantallen verkopen.

Dat kan winstgevender!
Download mijn e-book:

In 7 stappen naar de perfecte prijs

Jij als creatieve maker, merkeigenaar of ondernemer met fysieke producten wilt een winstgevende business bouwen. Maar welke prijzen vraag je?

Bepaal niet langer jouw prijs op gevoel en op ‘hoop van zegen’ maar vraag een berekende prijs waar jij gegarandeerd winst mee gaat maken.

Kosten reduceren

Een andere manier om eerder break-even te draaien, is het reduceren van je kosten. Als start-up is dit misschien nog lastig, maar probeer kosten te verminderen waar dit mogelijk is. Op deze manier speel je eerder quitte. Zodra je bedrijf groeit, gaat de kostprijs per product vaak ook omlaag, en zal je break-even punt dus ook lager komen te liggen.

Bepaal wat de tijdsduur is voordat je break-even draait

Zeker voor startende ondernemers is het belangrijk om te bepalen hoe lang het nog duurt voordat je break-even draait. Je kunt dan namelijk inschatten hoeveel investeringen je nog moet ophalen en je kunt je investeerders een tijdsduur geven totdat hun investering terugverdient is. Daarbij geeft deze inschatting je ook rust en overzicht.

Break-even afzet berekenen zorgt dus voor meer inzicht

Zoals ik je in deze blog heb uitgelegd, zorgt de break-even afzet voor meer inzicht. Als gevolg, kun je beter onderbouwde beslissingen maken en zorg je voor een goede strategische keuze. Je maakt beslissingen voor je bedrijf niet meer op gevoel, maar op basis van feiten. Je weet namelijk precies wanneer een nieuwe stap winstgevend wordt!

Je eerste stappen naar financieel inzicht
Wil je in no-time meer financieel inzicht?

In mijn gratis masterclass: ‘In 5 stappen meer financieel inzicht en winst voor jouw merk’ geef ik je praktische tips om grip te krijgen op je cijfers. Deze masterclass is voor ondernemers met een fysiek product en een omzet <20.000 euro per maand die eindelijk eens echt lekker willen gaan verdienen.