verdienmodellen

10 verdienmodellen waarmee je meer geld kunt verdienen

Je bent ondernemer en je bent op zoek naar manieren om je omzet mee te verhogen. Misschien ben je (nog) geen ondernemer en wil je iets extra’s verdienen. Of je wil je risico’s spreiden door meerdere inkomstenbronnen te creëeren. Dat kan allemaal. Toch zitten aan een heleboel verdienmodellen haken en ogen. Dit maakt voor de geschiktheid van het verdienmodel niks uit, zo lang je je er maar bewust van bent.

Hoe kom je dan aan die verdienmodellen? Wat zijn de voor- en nadelen van deze opties? In deze blog geef ik je 10 verdienmodellen die je omzet gaan verhogen!

Lees ook: Brutowinstmarge: 2 veelgemaakte fouten

1. Abonnementen

Als eerste verdienmodel: abonnementen. Deze kom je ongetwijfeld vaak tegen. Denk maar eens aan Hello Fresh, waarbij je wekelijks een maaltijdbox krijgt. Dit is natuurlijk een heel bekend voorbeeld, maar zo heb je eigenlijk abonnementen voor een heleboel producten of diensten. Denk aan maandelijks nieuw wasmiddel, wekelijks nieuwe koffie door de brievenbus of een maandelijkse Mastermind waar je deel van uitmaakt.

Voordeel: Het grote voordeel van abonnementen als verdienmodel is dat je doorlopende inkomsten vanuit vaste klanten haalt. Mensen ontvangen immers elke maand jouw product. Ook is het makkelijker om een upsell aan bestaande klanten te doen.

Nadeel: Je moet zeker zijn dat je achter je product en de prijs staat. Het is namelijk veel lastiger om je aanbod of de prijs te veranderen.

Ik heb een uitgebreide blog geschreven over abonnementen en hoe je dit succesvol kunt inzetten voor jouw bedrijf. De blog over abonnementen kun je hier lezen.

2. Bundels

Je kunt ook je krachten bundelen met een ander product of andere dienst. Dit kan met een andere ondernemer zijn, maar ook met een ander aanbod van jezelf. Denk hierbij aan 2 experts die samen een programma aanbieden of het koffie-abonnement waar je ook ontbijtgranen bij kunt bestellen.

Voordeel: Je verkoopt grotere volumes en je kunt de klant iets extra’s bieden.

Nadeel: Als beide producten of diensten van jouw bedrijf zijn, dan verlies je eerder de focus. Bundel je met een andere ondernemer? Dan kan deze vorm je afhankelijker maken van de ander.

3. Leasen

Leasen is ook een interessante manier om geld te verdienen. Iedereen kent het begrip ‘auto leasen’ wel, maar je kunt aan veel meer dingen denken. Zo heb je ook bedrijven die kleding verhuren of kunst uitlenen (zodat je niet elke keer naar hetzelfde werk kijkt).

Voordeel: Leasen kan zeer rendabel zijn als de inkoopprijs minder is dan de keren dat je het kunt verhuren. Ook kun je het product na leasen soms nog verkopen.

Nadeel: Je moet vaak vooraf meer inkopen, waardoor je hogere opstartkosten hebt. Ook heb je het risico dat producten kapot gaan, waardoor je er geen inkomsten meer uithaalt.

4. Freemium model

Je kunt ook een freemium model hanteren. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de eerste module van jouw cursus gratis is of dat je de eerste box Hallo Fresh gratis kunt bestellen. Maar ook Spotify of LinkedIn hanteren freemium modellen: je kunt een gedeelte van de tool gratis gebruiken. Wil je meer features? Dan kun je overgaan op de betaalde versie.

Voordeel: Bij een freemium model kunnen veel mensen kennismaken met jouw product of dienst. Hierdoor bereik je veel meer potentiële klanten.

Nadeel: Bij slechte communicatie raken mensen teleurgesteld. Zorg er dus voor dat je dit van tevoren goed communiceert. Ook heb je altijd een gedeelte van de klanten die alleen gebruik zullen maken van het gratis gedeelte, waardoor je wel de acquisitiekosten hebt, en niet een betaling van de klant zult ontvangen.

5. Marktplaats model

Een van de verdienmodellen die de laatste jaren steeds populairder is geworden: het Marktplaats model. De grote spelers zijn onder andere Marktplaats (ja, echt), Vinted of AirBnB. Eigenlijk zorg je ervoor dat je aan anderen de mogelijkheid biedt om een dienst of product te verkopen, waar jij dan een kleine commissie van krijgt.

Voordeel: Je hebt geen eigen opslag, inkopen of assortiment (dit kan natuurlijk wel). Je dient als facilitator tussen vraag en aanbod. Hoe groter je platform is, hoe meer mensen jouw platform gebruiken en hoe meer jij verdient.

Nadeel: Je moet een groot bereik hebben om winstgevend te zijn. Daarbij moet je ook veel verkeer naar je platform sturen en een groot volume kunnen draaien. Marketing is mega belangrijk hier.

6. Affiliate marketing

Affiliate marketing houdt in dat jij producten van andere ondernemers of bedrijven promoot in ruil voor een commissie. Dit kan in verschillende vormen, via blogs, YouTube of Instagramposts. Je ontvangt dan een linkje van het bedrijf waar een stukje code in verwerkt zit. Als iemand dan via jouw link een aankoop doet, ontvang jij automatisch de afgesproken commissie.

Voordeel: Je hebt zelf niks te maken met een merk opbouwen, producten inkopen en klantenservice omdat je klanten via jou bij een bedrijf brengt. Daarnaast krijg jij je commissie sowieso, ook al retourneert een klant het artikel.

Nadeel: Vaak is affiliate marketing alleen winstgevend wanneer je grote volumes draait: het percentage wat je over een aankoop ontvangt is vaak een paar euro. Ook kost het vaak tijd om een significant publiek op te bouwen dat via jouw link aankopen doet. Daarnaast ben je afhankelijk van een ander bedrijf en kan het voorkomen dat deze stopt met affiliate samenwerkingen.

7. Gesponsorde berichten

Een van de verdienmodellen die ik nu uitleg, lijkt misschien een beetje op affiliate marketing, maar is het toch net niet. Wanneer je een redelijk grote following hebt, kun je voor bedrijven in jouw niche reclame maken via gesponsorde berichten. Ben je een wielrenner met een paar duizend volgers? Dit kan voor merken in deze niche heel waardevol zijn om jou te betalen voor content over hun merk.

Voordeel: Als je eenmaal een following hebt, dan is het heel gemakkelijk om merken te promoten (waar jij achter staat, natuurlijk). Ook heb je wederom niet te maken met inkoop, branding, klantenservice of retouren. Daarnaast krijg je sowieso betaald voor de promotie van het bedrijf, in tegenstelling tot bij affiliate marketing.

Nadeel: Het kan tijd kosten om een following op te bouwen. Dit kan betekenen dat je misschien 1-2 jaar actief bent op social media, voordat je groot genoeg bent. Ook ben je afhankelijk van een ander bedrijf, als zij jou niet meer willen sponsoren, dan houdt de inkomstenstroom al snel op.

8. Traditioneel handelen

Daarnaast kun je ook het traditioneel handelen als optie overwegen. Je kunt spullen goedkoop inkopen en ergens anders weer doorverkopen. Bijvoorbeeld door uitverkopen via faillisementen af te gaan of door bulk in te kopen bij groothandelaren. Populaire manieren zijn verkopen via Marktplaats, Bol.com, Amazon of via je eigen webshop. Daarnaast kun je ook in jouw stad op de markt gaan staan.

Voordeel: Je bent bezig met je eigen productlijn of niche. Dit betekent dat je echt iets voor op de lange termijn aan het opbouwen bent: als jouw merk eenmaal bekend wordt in de niche, kun je hier heel goed de vruchten van plukken. Daarnaast ben je minder afhankelijk van 1 bedrijf, zoals bij affiliate marketing of gesponsorde producten.

Nadeel: Je hebt te maken met alles wat met handelen te maken heeft: inkopen, verkopen, klantenservice en administratie. Dit kan een nadeel zijn omdat er veel bij komt kijken. Houd er ook rekening mee dat je goede marges moet draaien om het winstgevend te houden.

9. Informatieproducten

Een populaire manier van geldverdienen wat de laatste tijd steeds meer ontstaat, is het verkopen van informatieproducten. Denk hierbij aan ebooks, cursussen of masterclasses.

Voordeel: Je kunt heel snel schalen, je hebt immers geen fysieke voorraad nodig. Ook heb je niet te maken met verzendkosten of productiekosten, dus de marges liggen vaak hoger. Daarnaast hoef je het informatieve product eenmaal te maken en heb je vaak de mogelijkheid om het oneindig te verkopen.

Nadeel: Informatieve producten zijn makkelijk te kopiëren en de laatste tijd ontstaat er steeds meer concurrentie in deze markt. Het is dus belangrijk dat jij jezelf echt als expert weet neer te zetten, zodat je geloofwaardigheid in je doelgroep creëert.

Lees ook: Online verdienmodellen: 6x geld verdienen vanuit huis

10. Licenties

Het laatste verdienmodel wat ik wil aanhalen is de verkoop van licenties. Dit betekent dat jij een concept ontwikkelt, een licentie hierover aanvraagt en vervolgens het concept steeds kunt doorverkopen aan producenten. Denk bijvoorbeeld aan Disney: je kunt een licentie kopen bij Disney om hun concepten te gebruiken op jouw producten. Dit geeft Disney de mogelijkheid om steeds te verdienen aan hun concept, puur omdat jij het idee voor jouw product gebruikt.

Voordeel: Je bedenkt eenmaal een populair concept wat het grote publiek aanspreekt en herkenbaar is. Op die manier verkoop je eigenlijk de rechten om jouw idee te gebruiken of om jouw product te verkopen, dit is de licentie. Mensen betalen eigenlijk voor wat jij ooit bedacht of gemaakt hebt.

Nadeel: Je moet iets produceren of bedenken wat gewild is, dit kan veel tijd en/of geld kosten. Het duurt vaak even voordat mensen een licentie bij jou af willen nemen, hiervoor moet je dus wel iets speciaals neerzetten en dit goed weten te marketen.

10 verdienmodellen, welke is het beste?

In deze blog heb ik je 10 verdienmodellen gegeven waarmee je meer geld kunt verdienen. Zijn alle verdienmodellen even goed? Moet je ze allemaal aanhalen of combineren? Dit hangt echt af van jouw situatie en wat bij jouw doelen past. Deze blog helpt je in ieder geval om de voor- en nadelen overzichtelijk tot je te nemen en om daar je keuze op te baseren.

Vond je deze blog nuttig en wil jij nog meer tips om een financieel sterk en winstgevend bedrijf te bouwen? Schrijf je in voor mijn gratis Money Monday en ontvang elke maandag een steengoede financiële tip in jouw mailbox. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie